Jag och min sambo har svårt att bestämma oss för vilka stolar vi ska köpa till vårt fina matsalsbord. Matsalsbordet är ett massivt ekbord, betsat i vit/grå ton och handsnickrat precis som vi velat ha det, och nu när det äntligen är på plats vet vi inte vilken stolstyp (eller kanske kökssoffe-typ) vi skall ha till.
Vi har funderat på klassisk Leksand-stol i ljusgrått, klädda stolar med med lång ljus klädsel, antika rokoko-stolar, moderna klädda stolar med låg rygg eller nån typ av matsals/kökssoffa blandat med stolar...
Jag blir inte klok på detta, vill få ordning på rummet nu!! Vet bara att vår ursprungliga tanke när vi beställde bordet var att åstadkomma en stil liknande "Slettvoll" (www.slettvoll.no), lite klassiskt o romantiskt, men deras möbler är alldeles för dyra för oss.
Har du något tips?
OBS! Mattan under bordet skall bort, så ta ingen hänsyn till varken den eller lampan
retrobohem, 2009-03-03
Jag tycker det skulle vara snyggt med Leksandsstolar eller blandade gamla stolar i vitt eller ljusgrått och med härliga fårskinn på.
Renee, 2009-03-04
Wow, vilket snyggt bord -visst skulle det passa i vårt Österlenhus? Fåran råga om lite mått? Jag håller med jojo om stolar för att de ska kunna bli lite smäckert. Hade de varit i en mer rustik miljö hade ju korgstol kunnat funka.
Superpanna, 2009-03-05
Måttet på bordet är: H 74,5, L 188, B 101,5.
Tack för alla tips!
Eilenna78, 2011-01-18
Jag tycker att Kartells Louis Ghost skulle vara superfina till. Gärna den rökgrå eller klara varianten.
Eilenna78, 2011-01-18
http://www.lannamobler.se/website2/sv/karmstolar/kartell-karmstol-louis-ghost.php
Gustavianskt, 2013-10-12
Jätte fint bord, Leksandstolen passar men även andra klassiska modeller!