Tänkte - så som många andra - göra en light uppgradering utav köket. Blir nytt klick golv i köket - just nu velar vi om vi ska ha samma golv (Tundra från Ikea) som vi ar i hallen eller om vi ska ha ett klickgolv som liknar klinkers...
Sen så hade vi tänkt att måla väggarna också - det lilla som finns. (Är aprikost idag...)
Å sen så blir det att måla kaklet - finns det bara vitt och svart kakelfärg?? Isåntfall får vi nog tänkta om i resten av köket (vi hade tänkt nå brunt, sand, beige eller nått åt det hållet först).
MEN, den stora frågan är luckorna - för det första så är de så himla gamla (70 tal) med gamla handtag - så det finns inte ens handtag å köpa som passar de gamla hålen. Sen så är de ju "utfrästa" spår - eller vad det heter - så det jag undrar är om det går att måla skåpen snyggt på egen hand!?
Å ska man ha lackfärg eller vattenbaserad färg!? Kan tillägga att det finns en liten knodd i huset - så man kanske inte ska använda någon färg som luktar väldigt mycket??
Jag är absolut nybörjare på detta (måla luckor å fixa i kök) så mottager varmt alla tips å trick!!
-----------
Nu har vi äntligen tagit tag i köket!
men nu kommer nästa fråga - vilka handtag ska vi använda?! KAN man ens ha lodräta handtag på våra skåpluckor!? (det är ju liksom "ränder" - man lär väl ha liggande för att följa dem väl?!
bettan, 2009-02-20
Jag är ganska säker på att det går att få ett bra resultat om du målar med roller. Jag har själv gjort det på många möbler genom åren och ytan blir slät och bra - troligtvis räcker det med att bara tvätta med målarsoda först. Fråga annars om råd i fackhandeln.
När det gäller handtagen så förstår jag problemet med att hålen inte passar till nya handtag - har själv råkat ut för det en gång.
Ett annorlunda tips kan då vara att sätta två knoppliknande handtag -ett i varje hål.
Då får du såklart prova dig fram så det inte blir för mycket knoppar.
Ett annat knep kan vara att helt enkelt måla handtagen också som en kul detalj!
När det gäller kakelfärgen vet jag inte om det finns fler färger. Men om du väljer vitt kakel kanske nougatbruna luckor kan bli fint?
Annars är ju svarta luckor "hett"!
duochjag, 2009-02-20
men blir dte bra öven med "spåren"!? Sak man måla me liten pensel i dem först å sen rolla då!?
Tänkte att blir det så att vi målar så spacklar vi igen ett hå å gör ett nytt å sätter dit nya handtag!
bettan, 2009-02-20
Ja, det är bra att måla spåren med pensel först och sen rolla.
Jo, det är ju mycket enklare att spackla igen hålen.
Lycka till och visa gärna efter-bilder när ni är klara!
duochjag, 2009-02-21
Ja, då ska vi nog våga oss på det! Ska bara bestämam oss för färgen nu då!
jajjemen - det kommer bilder!
dollydarling, 2009-02-21
istället för kakelfärg, kan du ju använda bokplast som du skär till och fäster på kakelplattorna. det funkar utomordentligt bra och det finns många olika kulörer och mönster att välja bland. det positiva med det är ju också att det går smidigt att byta om man tröttnat.
vad gäller luckorna hade jag slipat dem och målat med roller, men för att inte få en grumlig roller-yta hade jag dragit med pensel efteråt, alternativt målat helt med pensel. vad gäller handtagshålen är det ju bara att spackla över dem och borra nya. lycka till.
CarolinaK, 2009-07-15
Hej!! Hur går det för er i köket? Det är inga problem att måla varken luckorna eller kaklet i vilken kulör du vill. Spackla för hålen från handtagen om du vill ha nya sen, sen slipar du hela luckan så den blir matt och även där du har spacklat. Sen målar du med en häftgrund (den ger en vidhäftningsyta till nästa färg) först, använd en pensel i skårorna först sen rollar du luckan, sen målar du två gånger med en lackfärg. Du gör precis likadant med kaklet, och kulören bryter dem till i färgaffären så du kan välja vilken kulör du vill!! Lycka till!!!
Isale, 2009-11-14
Rolla och stryk med pensel efteråt, det brukar bli bra...