Hej! Är i stort behov av hjälp och råd angående vår lägenhet, har bott i denna snart fyra år och försökt med alla möjliga lösningar, men utan något bra resultat.
Så har ni tipps och råd hur jag kan få vår lägenhet praktist fungerbar. För två barn och en vuxen. Lägenheten är jätte fin med högt i tak och öppenspis i vardagsrummet m,m..dock är planlösning omöjlig för oss.
Har provat allt och börjar bli smått tokig på denna lägenhet.
Barnen är fem och sju år gammla en pojke på sju och en flica på fem, båda behöver ett eget rum, även jag behöver något eget kryp in för lugn o ro.
Här är dålig förvaring så jag har införskaffat en stor gaderob på 2.5 m lång samt 63 bredd, som i dag står mot väggen i vardagsrummet bredvid balkongsdörren * se bilden.
Tacksam för alla råd och tipps jag kan få.
mvh fam Svensson
Linlima, 2009-02-06
Det är svårt att se när man bara har en planlösning att se på. Vi kör också compact- living m två vuxna, ett barn, två katter och en hund på 50 kvm. Vi löste detta genom att bygga upp en vägg m inbyggd skutdörr och dela av köket. Vi fick då ett 6 kvm. stort barnrum där det ryms förvånansvärt mycket. Det finns också fina rumsavdelare nu förtiden...
Som det ser ut på ritningen borde man kunna göra ett barnrum i matrumet, ett i sovrummet förstås och ev en avskild vrå i hall eller v- rum?
bettan, 2009-02-06
Ett tips kan vara att göra om matsalen till ditt sovrum och ha matplats på andra sidan skjutdörrarna - men då får du flytta garderoben förstås. Kanske kan den stå i hallen?
Sen skulle jag dela av sovrummet till ungarna och försöka utnyttja hallen till så mycket förvaring som möjligt.
Eftersom det är högt i tak så skulle jag utnyttja takhöjden så mycket som möjligt till förvaring.Köksskåp ända upp i tak kan vara ett tips.
Lycka till!
jmaard, 2009-02-07
jag skulle nog satsa på att göra om matsalsrummet till arbetsrum/sovrum. skjutdörrar in till rummet så att du kan stänga om dig utan att stora dörrar är ivägen. sen skulle jag också satsa på att sätta upp en stor skiljevägg av något slag(med förvaring manske), samma skulle jag satsa till barnens rum. men jag håller fullständigt med om att planlösningen inte passar er ett dugg.
sabinat, 2009-02-07
Hej! Jag skulle vilja se mer bilder på ditt hem! Funderar på om matsalrummet skulle kunna bli Tvrum, vardagsrummet delas av med en vägg ungefär där "VARDAGSRUM står på beskrivningen,titta hur vi gjort "sovhörna"+ barbord för mysigtbesök. Lägg kuddar kanske någon fotölj framför öppnaspisen. Barnen kankse kan dela rum men flickan få en mysighörna i klädkammaren med hennes favvosaker, hyllor med saker längst upp kan ju ändå vara där om de förvaras snyggt. För att dela barnens rum köp en "Expedit", går ju även att anv i vardagsrummet, fyll med korgar och du har massor förvaring snyggt helt plötsligt.