Då jag använder mig av 3D i mitt arbete, så tänkte jag använda det som hjälp vid möblering av lägenheten!
Här har jag satt ihop några bilder på hur det kan se ut. Som ni ser är inte allt uppritat i 3D men ändå tillräckligt för att skapa en känsla.
Jag skulle vilja ha något svart bakom tvn (som en fond) som jag har ritat här, men vet inte riktigt vad det skulle vara. En helt vit vägg skulle inte se så snyggt ut och inte en helt svart heller tror jag. Det sitter en strukturtapet på väggen idag som jag helst inte vill byta ut. Kanske går det att spänna tyg på något vis? Eller använda sig av tapet på en jättestor skiva? Hmm alla tips välkomna!
Befintliga saker jag redan har är skinnsoffan (som jag inte vill byta ut riktigt än), TVn och ljudsystemet.
Nytt blir soffbordet Cana (Ilva) och TV-Bordet Xynto (Mio).
retrobohem, 2009-02-02
Hur menar du att valvet inte finns? är det bara en dörröppning dör nu? jag tycker inte den välvda formen är så het o speciellt itne då ditt möblemang känns väldigt modernt, bättre är att ha en rak öppning då.
Bakom teven tycker jag du ska sätta en spånskiva med tyg eller tapet, då kan du borra genom den oxå, jag tycker du ska addera färg med mattan men det är ju en smaksak.
Harmonica, 2009-02-02
Hej!! Det ser coolt och maskulint ut...*L*
Vad har du för golv...är det ekparkett...?
Vill du vara riktigt j-a trendig beställer du en stor rund matta i typ knallgult...och tar upp färgen i ngn detalj...typ en golvlampa vid fåtöljen...valvet tror jag kan bli bra...med sin rundade form.
Hur som helst...i 3D-bilden ser mattan lite fjuttig ut i förhållande till möblerna.Planlösningen ser annars ut att stämma med rummet och det blir nog väldigt bra med en fond bakom tv:n. Som jojo säger...spånskiva. Jag skulle ha tapetserat en mörkgrå enfärgad tapet. //M
Corday, 2009-02-02
Valvet finns inte idag, det är bara en vanlig ful dörrkarm med gångjärn etc.. Håller med om att det inte ser så modernt ut, så det är nog bäst att göra som du säger och byta till en slät karm istället!
Spånskiva blir såklart jättebra! Vad tycker du om bild 7 & 8?
Tack så mycket!!
Corday, 2009-02-02
Tack :) Japp golvet är ekparkett. Jag får sån ångest så fort jag tänker på mattan. Jag har ingen aning vad jag ska ha. Ullryan var hemsk och dammade något fruktansvärt. De nya ryorna är nog bättre dock. Lite färg vore inte fel som du säger, och jag skulle kunna tänka mig en mörk lila som accentfärg. Möjligen skulle blått, mörk röd eller grönt också funka.
Mattan på bilden är 140x190. Hur stor behöver den vara? Tror du en rund skulle funka? Jag är helt lost när det kommer till mattor..
Ha det bra, kommentera gärna om bild 7,8 :)
retrobohem, 2009-02-02
jag tycker det låter som en bra idé med det formatet. annorlunda o snyggt. jag tycker inte du ska ha en rudn matta.
Harmonica, 2009-02-02
Hej igen..*L* Det finns sämre och bättre ryor. Vi hade en för liten matta, tycker jag iaf...har bytt ut den mot en större och rummet känns betydligt mer sammanhållet. Jag tycker du ska ha en rund matta som kontrast mot allt annat fyrkantigt. Storleksmässigt bör den binda ihop sittplatsen och hellre gå en bit utanför.En stor matta ger ett skönt intryck och ser lite lyxigt ut. Gult kan bli fel mot ekparkett så blå eller grön kan nog bli skitsnyggt.Kolla runt lite och känn på kvaliten...fråga dem som arbetar i butiken osv...
Rummet blir iaf längre..mer långsmalt på bild 7,8....ser coolt ut...som en jättebioduk. Men jag tror mer på att hålla ihop soffdel och tv. Lite smaksak. Det blir bra hur du än väljer...*L* Inredning ger ibland lite ångest men ta det lugnt och skippa impulsköpen...//M
4Fun, 2009-02-02
Håller med Jojo!! Tycker dörröppningen ska va "rak" och inte rundad, mer stilrent så. Hade inte heller valt en rund matta utan en stoooor vanlig kantig matta. Jag har själv en 2x3m stor matta i min etta.. hellre för stor än för liten, och du ser ut att ha rätt luftigt vardagsrum, så det blir nog toppen. Annars föredrar jag den sista bilden när du har fonden på hela väggen..
jmaard, 2009-02-04
snyggt, satsa på den svarta fondväggen, helt en aaning mönstrad skulle jag säga. Spotlights hade inte häller varit helt fel. och så klart stora golvkrukor med träd i :)
Corday, 2009-02-04
Nu har jag lagt in en stor matta (2x3m) och lite mer :) Vad tycker du om den storleken? Vilken typ av matta hade du valt? Och färg?
Synd att bilderna blir så små här... Får ju nästan ha lupp för att se :p
Stor bild: http://img20.imagevenue.com/img.php?image=76310_R60_122_214lo.jpg
Corday, 2009-02-04
Tack! Jag kan inte sluta tänka på tapeten som "Petran" har i datorrummet så det blir nog den :) Någon hög växt, eller bara typ ris eller grenar i en golvkruka skulle vara häftigt!