Vi måste ha någon form av gardiner i detta fönstret eftersom solen lyser in härligt på eftermiddagen. Vi har tänkt oss vita lamellgariner.
Men nu till frågan:
Hur skulle ni sätta dem?
* 1st i varje fönster eller 1st över alla tre fönster?
* Ända upp, alltså även på de småfönstrena uppe eller bara i de stora?
Eller har ni andra roliga förslag.
Klockbacken, 2009-01-25
Vad luftigt och snyggt!!
Synd att täcka för alla fönstren med gardiner...
Går det inte sätta på en snygg markis på yttersidan av huset?? Om inte så räcker det väl med gardiner i det stora högra och vänstra fönstret...
Lycka till!
mariamia, 2009-01-25
Vilket otroligt fönster! Tror att det skulle bli snyggast om du lämnade de små fönstren utan gardin:) En stor över alla.
bettan, 2009-01-25
Härliga fönster! Jag röstar på en lamellgardin i varje fönster men inte i de små.
På så vis kan du också ha gardinerna fällda lite som du vill - du kan variera dig även om solen inte ligger på.
tassebo, 2009-01-25
Jag hade nog satt måttanpassade helånga lameller på sneda skenor. Såg det någonstans och det tog inte bort charmen av fönstret när de snedställdes. Ett minus kan kanske vara att de måste samlas i mitten om man drar ihop dem för annars ligger de längsta rakt ur på golvet när man drar ihop den. Annars finns ett företag i Stockholm (Solna tror jag) som sätter en sorts film direkt på fönstren som man kan styra själv från genomskinligt till heltäckande. // Anki
MamsellZ, 2009-01-25
Jag funderade också på markis.. Vore synd att ta bort effekten av sådana fönster!
Thess, 2009-01-25
Det enklaste är nog att sätta lameller endast i de nedre fönstrerna. Då behöver ni bara en skena och kan samla lamellerna i ena hörnet. Eftersom de övre är sneda så blir det nog konstigt om man beställer lamellerna efter det, eftersom de måste samlas i mitten...som tassebo skriver.
Kanske ni kan hitta en snygg lösning på de övre fönstren? Typ solfilm fast snyggare? Vi har lameller i våra 5 m höga fönster och det är det bästa köpet någonsin! Man blir ju grillad inomhus på sommaren annars. =) Vi har dem nästan alltid utdragna, fast vinklade så man ser in, det är jättefint det med. Lycka till!
Carolina, 2009-01-26
Jag röstar för att bara ha lameller på de nedersta fönsterna och att då ha över alla, så att man kan dra dem helt åt sidan. Riktigt härliga fönster :)
Kuddrummet, 2009-01-27
Hej
Jag jobbar med gardiner och lameller är inte min favorit precis ;) Ser ut som kontor a la 70-tal. Satsa på vackra hellånga vita sidengardiner som kan undandragna hänga på väggen vid sidan om, eller alternativt dras fram utmed skena och täcka. Ombonat, elegant och 10 ggr mysigare än trista lameller.
Kram, Lotta
www.kuddrummet.se
limpan, 2009-01-27
Det går ju att få lamellgardiner hur man vill typ, tycker du ska köra på lameller, men svårt med hur dem ska se ut
http://www.fasadeprodukter.no/arkiv/Produktbilder/lamel5.jpg
http://media.hd.se/2007/02/04/195691/large/04extraf_hem-insynssky_5.jpg
http://www.lybex.nu/bilder/lamellgardiner.jpg
Nordiska_Persienner, 2011-06-04
vi har gjort ett liknande jobb för ett tag sen, vi körde faktiskt med lamellgardiner, det finns massor olika färger och kombinationer, vi satte de på snedsidorna, fasaden där vi gjorde jobbet hade en starkare vinkel, ca 35 grader, skall se om jag hittar några foto...