I min lägenhet har jag som ett litet burspråk (om man kan kalla det för det). Jag bor på bottenvåningen och med det stora fönstret är det väldigt god insyn. På ena sidan om bokhyllan är köket och på höger sida har jag soffa och tv. Nu har jag mest fyllt upp utrymmet med en fotölj och ett litet bord. Jag har spotlight i taket, men skulle vilja sätta någon/några lampa(or) som hänger ner i fönstret så det täcker lite. Har ni några bra ideér?? Möbler, lampor, gardiner. All hjälp tas varmt emot :)
bettan, 2009-01-21
Åh, så fint du har ordnat din lilla hörna - jättebra! Och läckra färger och snyggt med bordet och fåtöljen som du har placerat dem - ser ut som en riktigt mysig läshörna! Skulle nog själv ha kompletterat med en golvlampa också - kanske till höver om fåtöljen. Kanske skulle skymmainsyn lite?
Eller varför inte helt enkelt sätta upp några panelgardiner till (såna som du har)och dra för dem helt på kvällen? För det är väl då det är mest insyn och sedan kan du ju dra ifrån dem på dagen. Kan ju se jättefint ut med en hel gardinvägg på kvällen!
Annars kanske några stora gröna växter i fönstret bli insynsskydd. Jag tror också att det skulle bli trångt med lampor i fönstren.
carso, 2009-01-21
Men va smart OCH snyggt med en golvlampa! Hade jag inte ens tänkt på. Som du sa kanske det blir lite mkt med smålampor i fönstrena. Fler panelgardiner har ja tänkt på och ska nog hitta på något sånt som extra insynskydd.
Tack så jätte mkt för tipsen.
Selina, 2009-01-21
som insynskydd varför inte sk fönsterfilm... finns bla på dena sida... www.mellmine.se... de går ju ca 45 cm upp... annars tycker jag gin läshörna ser jättemysig ut!!!
retrobohem, 2009-01-22
myspys, jag tycker du ska sätta upp dubbla gardinstänger och ha skenor som du har nu, då kan du ha ännu fler lager med paneler som du kan skjuta fram o tillbaka. fransdraperi har du dä rpå sidan va? det är j uperfekt för att skydda mot insyn men ändå ge ett luftigt o ljsut intryck. Jga skulle ta ner spottarna o satsa på en fin golvlampa, t e x från loppis en hög svarvad som du kan måla om i coolt blanksvart eller nåt och en ny skärm på det. En bordslampa skulle oxå va mysigt med matchande skärm kanske samma färg men olika mönster eller så.
XXJessikaXX, 2009-01-22
Mysig läshörna :-)
Du har ju fått många bra förslag ang belysning och jag tycker även du har lite för "små" saker på fönsterbrädan, de försvinner lite. En snygg gärna lite retroinspirerad golvlampa och ngn härlig grön växt kanske kombinerat med ngt annat skulle göra sig i fönstret och med mer växter kan du ju till och med dra ut gardinerna lite om du vill se mer av fönstret för då täcker ju växterna en del av insynen :-)
Bullmorsan.se, 2009-01-23
Flera stora likadana krukor med blommor hade varit fint och insynskyddande..
jmaard, 2009-02-07
höga garderåbsblommor :)