Vindslägenhet med snedtak på 75m2 och två rum. Vi har inredningen klar för oss i alla rum utom vardagsrummet. Där har vi tänkt ha plats för skrivbord, 2 soffor, tv-möbel (IKEA PS-skåp), 2 fåtöljer, 2 soffbord (som ej kan stå tillsammans), väggfast bokhylla samt ev några småbord eller nån byrå. Problemet är dock att det är snedtak i delar av rummet och vi vet inte hur vi bäst ska utnyttja rummet storlek. Tips på hur soffor mm kan placeras önskas verkligen! Även tips som inte inkluderar ovan nämnda möbler mottages tacksamt då vi är öppna för förändringar i möbelbeståndet =)
bettan, 2009-01-15
Svårt med snedtak. Är det snedtak ända ner till golvet eller hur hög vägg finns det annars under snedtaket?
lapine94, 2009-01-16
nej snedtaket börjar c:a 1-1,5 m från golvet (Osäker på exakta måtten men en soffa får plats mot väggen där taket är som lägst)... Det stora problemet tror jag blir att utnyttja hela rummet, det finns risk att det blir tomt under ett av snedtaken...
bettan, 2009-01-16
Lite svårt när man inte har exakta mått och det verkar som om ni har ganska mycket möbler som ni vill få plats med - tror att det kan bli svårt utan att ta bort något - men här är mitt förslag:
Snyggast är ju förstås att ha snedtaksdelen liksidig med samma låga förvaringsmöbler på båda sidor men..
Placera din PS-möbel längs med ena snedtakssidan och ha några fina föremål och ev. lampa ovanpå.
Soffan skulle jag placera mitt i rummet vänd mot den lilla fönster-väggen längst ner i bild och fåtöljerna mittemot soffan.
Alternativt köpa två nya soffor och ställa mittemot varann om det inte blir för trångt då.
Ett av borden kanske kan bli soffbord och ett sidobord.
TV:n (om ni har platt-TV förstås) sätts på väggen bredvid fönstret i snedtaksdelen. Alternativt tvärtom - tomt på sidorna och en låg TV-bänk - med TV:n ovanför - längs med hela fönsterväggen här.
Skrivbordet till vänster mot fönstret och bokhyllan bredvid.
Puh, det är svårt med snedtakslösningar, men roligt att klura med - hoppas något kan passa!
Lycka till!
Hoppas vi får se vad det blir när ni är klara!
lapine94, 2009-01-17
Tack så jättemycket för förslaget, jag ska definitivt ha det i åtanke när vi får upp alla möbler! Det är roligt med någon annans åsikter, man missar så många alternativa lösningar om man bara tänker själv. Att ställa möbler mot mitten av rummet hade jag inte ens tänkt på ;-) Åter igen tack!
bettan, 2009-01-17
Varsågod! Jodå, jag vet också hur det är när man blir hemmablind. Det känns ibland som om man är det för det mesta - därför är det mycket roligare att försöka hjälpa andra!
Skojverket, 2009-01-19
Länkar till två förslag...
http://www.styleroom.se/albums/view_max_image/77681
http://www.styleroom.se/albums/view_max_image/77682