Jag har velat ha nytt köksbord/matbord ett bra tag. Sambon tycker det gamla (äckliga i furu...ihhhhh vågar knappt erkänna) duger medan barnen är små. Men det ser för jäkligt ut, mina föräldrars gamla. Dock rätt rustikt så inga svarvade detaljer, thank god. Jag tänker INTE måla det. Vill nämligen ha ett störe bord. Både på längd o bredd.
Min stil är så blandad, gillar vitt vitt. Men inte shabby...kanske nåt enstaka. Har det mesta hemma, vitt o ek i sovrummet, vitt och mörk mer "indisk" färg i vardagsrummet, mörkbruna "skinnsoffor" mios caracas. Gillar även retro... ja herregud. Gillar det mesta och tycker att man kan blanda men med måtta. Får absolut inte se rörigt ut.
Anywhere, 2008-12-29
Jag tror att det blir snyggast att köpa ett ekbord till stolarna du fyndade (riktigt snygga btw). Tror att björkbordet kommer skära sig med färgen på stolsbenen. Men sen så är ju jag helt såld på ekbord och kan inte tänka mig något annat i köket just nu, haha.
bettan, 2008-12-29
Känns inte som om något av borden passar i stil till stolarna.
Möjligen det vita - om det går att måla stolsbenen vita så att de så att säga hänger ihop lite med bordet.
Ett annat tips kan ju vara att sy överdrag till stolarna - men det kanske inte är så kul när de är precis nya...
Annars tror jag också på ett ekbord eller ett mörkbrunt bord.
Simzon, 2008-12-29
Köp ett ekbord, passa på nu under rean...du är ju bra på att fynda!
XXJessikaXX, 2008-12-30
Hejsan :-)
Jag har ju liknande stolar och de är SÅ sköna, tror inte Gilbert bjuder på samma sittkomfort. Nåväl, vi hade ju ett ekbord och stolarna hade också ek-ben med svart skinn. Vi har också ganska mörkt just vid matbordet och vi kan inte ha det bredvid ett fönster utan en bit ifrån så jag kände ganska fort att ek blev fel, Eftersom vi behövde ett bórd i vårt uterum så hamnade ek-bordet där. Jag köpte ett ganska rejält vitt bord utan krusiduller på Mio och målade stolsbenen vita. Voila! Jag är supernöjd!
MEN - jag tycker du skall fundera lite mer över borden du är inne på, för de har en mittenstång och de KAN bli i vägen när man sitter vid det. Tycker nog att ett ganska rakt vanligt bord i ek eller möjligen ek-fanér kan bli bäst till stolarna, om du nu inte vill köpa ett vitt och ställa dig och måla benen. Good luck!
gero222, 2008-12-30
Vitt bord med vita stolar tycker jag, lätt att förnya om man tröttnar!
Anber, 2008-12-30
Jag har varit SÅLD på ekbord...fram till bara för ett litet tag sen. Har insett att det kommer bli mörkt mörkt. Och då vill jag nog måla om totalt i köket...o riva panel som sitter och bla bla bla...dyrt. ;)
Anber, 2008-12-30
Ja överdrag vill jag jättegärna ha. Sy själv kanske däremot inte e min grej. Vet att Mio säljer överdrag till en liknande stol (tror de säljer de löst iaf....eller om man får med de när man köper stol av dem..?!)
Jaha...borden kanske inte passar stilmässigt. Impulsiva jag liksom. Tycker Norden passar så bra storleksmässigt samt prismässigt ;)
Anber, 2008-12-30
Ha ha ha. ja precis.. Fynda e min grej ;) Fast ekbord säljs ju mest som matgrupp o stolar behöver jag ju inte direkt ;) Norden gillar jag mkt både pga pris och storleken. Nåja...får se hur det blir.
Anber, 2008-12-30
Ja men precis, det var ju det jag hade sett. Sköna, ja skojar du. Jämfört med Gilbert så somnar man ju nästan i dessa, ha ha ha.
Aha..du tror den där mittstången kan störa. Har inte tänkt på det. Gillar ju bordet sådant både pga pris samt att det kan bli så himla långt. Och jag vill även ha det rätt brett, 100 cm som ju detta är.
Är lite tveksam till att måla benen bara. Skinnet på mina är ju inte svarta heller utan mörkbruna. Men kanske, att det blir snyggt ändå.
Tror det kommer bli jättemörkt i köket med ekbord. Eller det blev mörkt redan när dessa stolar kom in, furubordet är ju oxå rätt mörkt...äckligt gulaktigt...hua.
Typiskt mig att impulshandla oxå ;) Jag gillar så många stilar, gillar även retro stilen i kök, tycker det är asläckert.
Jaja...ska kolla vidare. Har ändå inte råd med nytt bord just nu... ;)
Anber, 2008-12-30
Aha...
Ja fast nu har jag ju alla dessa stolar hemma och de med skinnsits är ju de nyinköpta. Ha ha. Herregud, vi får se hur jag gör med detta.
TAck för ditt svar :)