Jag flyttade in i mitt nya studentrum alldeles innan jul och hann därför inte göra så mycket åt det innan jag åkte hem till päronen. Nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra i ordning när jag kommer tillbaka, och jag har helt kört fast!
De möbler som finns är en säng (80x200cm), två st av IKEAs Helmer-hurtsar (28x43cm) och ett soffbord med hjul (ca 50x70cm), ett litet vägghängt telefonbord i teak (har ingen aning om måtten, men det är inte stort) samt fyra vägghängda hyllor som hör till rummet.
Tapeten är ful som stryk och har en hel del avskavningar, men det får jag tyvärr leva med eftersom hyresvärden vägrar byta.
Alla förslag, realistiska som orealistiska, är välkomna! Snälla hjälp!
bettan, 2008-12-27
Vad ska du mer ha i rummet? Skrivbord? Soffa? Eller ska sängen fungera som soffa också? Något mer? Är det garderober på den vänstra sidan?
Lite frågor som behöver svar alltså innan det går att lämna tips!
Om du ska ha ett skrivbord i rummet så är väl den naturliga platsen under hyllorna. Och då hamnar ju en ev. soffa och soffbord till vänster om dörren.
Berätta gärna lite mer så är det lättare att tipsa!
MamsellZ, 2008-12-27
Kolla in hos MissKittyKat
lucyskye, 2008-12-27
Soffa hade jag inte tänkt skaffa någon, sängen är så pass smal att den funkar att sitta i. Men det vore bra med fler sittplatser, har gärna kompisar över på besök och med tanke på att jag bor centralt så är risken rätt överhängande att det blir en del förfester här.
Skrivbord är egentligen inte så särskilt viktigt, jag har inte disciplin nog att plugga hemma och har dessutom en liten laptop som inte kräver något större utrymme. Däremot är inte köket i korridoren vidare trevligt så kanske ett mindre matbord (som man kan plugga vid om nu andan skulle falla på ;))?
Det är garderober på väggen som är mittemot vägghyllorna.
bettan, 2008-12-28
Jag skulle nog ställa sängen på den vänstra långväggen när man kommer in i rummet och köpa ett fint överkast med matchande stora kuddar att ha som ryggstöd längs hela sängen - så det ser ut mer som en soffa.
Soffbordet framför och kanske ett mindre sidobord med en lampa på och så en snygg matta under som binder ihop det hela.
På den högra väggen mittemot sängen kan du ha en ev. TV.
Svårt att veta vilka färger som kan passa då det inte syns vad det är för färg på tapeten
Hurtsarna skulle jag ställa under hyllorna för att få en samlad "förvaringssektion".
Sedan skulle jag satsa på sittpuffar eller stapelbara pallar från IKEA som extra sittplatser.
Ett alternativ kan vara att ha hurtsarna som sidobord istället och förvara pallarna när de inte används under hyllsektionen.
Ser också ut som om du skulle kunna få plats med ett matbord i hyfsad storlek eller kanske utfällbart framför fönstret - finns många bra på IKEA. Har du då fyra stolar till så blir ju dom automatiskt fyra extra sittplatser till förfesterna oxå!
Hoppas att du har fått någon idé om hur du kan göra - lycka till!