Hej!
Efter att ha läst massor av goda råd och idéer här på siten tänkte jag att ni kanske kan hjälpa oss med.
Vi ska renovera vårt kök, vilket i vårt fall innebär i stort sett hela bottenvåningen. Vi har redan beställt ett kök på IKEA (STÅT) med bänkskiva i ek. Jag ville haft täcksidor i ek men det ville inte min man så det blev det inte utan de kommer att vara vita. Vitvarorna kommer att vara rostfria. Till det har vi valt ett vitt golv där ek "lyser igenom". Det ser ut som ett vitt ekgolv som har slitits.
Bilderna visar hur köket ser ut just nu och till viss del kommer planeringen att vara densamma sedan. Vi kommer inte att flytta spis eller ho. Vi kommer dock att ta bort bardisken och fortsätta med bänkskåp till matplatsen (där vi på bilden har sitthörna). Dessutom kommer vi att ta bort överskåpen runt fläkten. Dessutom kommer vi att sätta kylen där högskåpet står nu och ha bänkskiva där kyl och frys står nu.
Vårt problem just nu är klinker runt öppna spisen och i entren och ett fint stänkskydd, ev samma som klinkern på golvet men det beror på vad det blir. Min största fasa är att köket kommer att ge ett kallt intryck och det vill jag verkligen inte. Ledorden för renoveringen har varit värme och harmoni men jag känner att vi liksom har tappat greppet lite. Snälla ni, har ni några bra tips och idéer så dela gärna med er! Bilderna jag har lagt in är för att visa hur det ser ut idag och vilken stil/känsla det är på/i huset. Vi vill ju att det ska bli inbjudande och harmoniskt.
gillagammalt, 2008-11-06
vitt kan kännas kallt å stelt om det är högblankt, men blandar man olika vita material och strukturer kan de liva upp. Jag skulle nog satsa på ett vitt kakel och inreda med mysiga detaljer och hyllor.
Lilla_ekorren, 2008-11-06
Tack för tipset! Högblankt blir köket inte. Jag la in en bild på luckan vi har valt. Blir lite mer gammalt snitt på köket. Vitt kakel är ingen dum idé. Vi har funderat på det men inte hittat "det där". Även funderat på något brunt kakel i en varm ton, för att skapa kontrast och få in mer värme. Såg ett helvitt kök på tv igår som jag blev lite kär i. Plötsligt kändes inte vitt så kallt. :)
GummanGron, 2008-11-06
Vilken härlig och stor öppen spis ni har, vill oxå ha!
Tror erat kök kommer bli jättefint med ståt. Själv hade jag nog satsat på ett grått klinkers på golvet och kanske vitt på kaklet.
Ser fram emot bilder när det är färdigt.
Lilla_ekorren, 2008-11-06
Tack! Vi älskar den verkligen. Har funderat på att sätta in en kassett för att få ut lite mer värme av den men det är så härligt med en öppen brasa.
Tack för tipsen! Tänkte lägga ut en bild på trägolvet vi har valt när kameran laddat klart.
Självklart kommer det bilder när det är klart. Det kan man ju inte låta bli. :)
gillagammalt, 2008-11-06
vilket häftigt golv. vart kommer det ifrån? vill ha....
bettan, 2008-11-06
Kommer ni att byta ut kaklet också? I så fall kan ni ju ta något kakel eller mosaik i avvikande färg som ger lite "värme" kanske i fräscha gulgröna toner som står fint mot vitt.
Ska kaklet vara kvar blir allting vitt och det kanske kan bli lite kallt . Annars är det ju vitt en jättebra bas till alla andra färger!
Det ser ut som ni har en liten väggsnutt kvar - lite färg eller tapet på den kanske?
Varma färger går ju att lägga till i textil, nyttoprylar och prydnadsföremål också.Använd genomgående varma färger t.ex gult och grönt även till matplatsen. Med lite gröna växter och bra belysning - spotlights och punktbelysning som brukar ge varmt sken - får du säkert in myskänslan. Undvik i alla fall alla lampor som ger ett "vitt" sken - blir gärna lite grått ljus - om du vill få en varmare känsla.
Synd att ni inte vill ha mörkt golv - det hade gett lite "tyngd" åt allt det vita!
Eller varför inte pigga upp allt det vita med röda detaljer?
Lilla_ekorren, 2008-11-09
Tusen tack för dina tips! Vi kommer att ta bort kaklet, det är faktiskt redan gjort. Tog tag i det igår kväll. Nu är halva köket utslängt så nu är det inget att be för längre.
Anledningen till att vi inte vill ha ett mörkt golv är att vi upplever att bottenvåningen, trots stora fönster, alltid är lite mörk. Därför tänkte vi att ett ljust golv lyser upp.
Men en varm färg i kaklet blir det, ska bara hitta den rätta, och så får vi se var vi landar till slut. Som glada amatörer på det här med renovering inser vi att det kommer att ta lite tid och vi är otroligt taxamma för alla goda råd!
Lilla_ekorren, 2008-11-23
Det är ett Pergo laminatgolv. Ek antik vit heter det närmare bestämt. Tror det ligger på 269:-/m2 men det är ganska förhandlingsbart, i alla fall hos vår återförsäljare. :) Det är ju tur det med tanke på att vi beställt 65m2.