Det här är en riktig skamfläck i vårt hem som vi nu har tankar på att ta tag i. Det är så opraktiskt som det kan bli! Skulle inte vara dumt med lite tips o råd=)Bra förvaring, praktisk lösning för att hänga tvätt... en riktigt funktionell tvättstuga/gronvingång=) Tack på förhand!
Mimsa, 2008-09-12
Jag hade satsat på en grå-vit färgskala på golv, skåp och väggar och sedan piffat med en eller ett par klara färgklickar, gärna gult eller orange.
Det finns en torkställning på Ikea som bygger på höjden. Nytt för i år. Har själv köpt en sån och den fungerar utmärkt. Du verkar dessutom kunna få plats med den på höjden.
En sak som är jättebra är att inte ha så mycket öppen förvaring i tvättstugan. Dvs använd luckor för skåpen. Under skåpen kan du använda tygdraperier. Sätt upp med kardborre på plåtbänken innan du bygger om så får du en känsla för hur det skulle kunna se ut.
gero222, 2008-09-12
Antonius hyllsystem från IKEA, finns allt man behöver för att göra smarta lösningar i en tvättstuga!
HemMysigaHem, 2008-09-13
Ja Antonius hyllsystem är fantastiska! Har inrett en skrubb med det och det är riktigt praktiskt. Men nu skall vi nog ha faktum kökssystem under bänken o så lite som möjligt ovanför. Vårt stora bekymmer är väggen vid elementen, hur man skall utnyttja den bäst.
Tack för ditt svar=)
HemMysigaHem, 2008-09-13
Tack för ditt svar=) Vi har tittat på en golvmatta i grått faktiskt med schiffermönster, sen har vi tänkt oss vita underskåp från ikeas kökssystem Faktum blandat med luckor o lådor. Är riktigt fundersam hur man skall utnyttja väggen vid elementen bäst?
Snigla, 2009-03-10
Skulle satsa på en svart (inte helt ren.. för då syns mer än allt) spräcklig våtrumsmatta med "små bluppar" på, tex Aqualon grip (5999) från Forbo och sen sätta väv och måla någon bruten vit nyans.. och sen kanske sätta något roligt kakel precis ovan bänken (som man gör i köket - eller ev köpa några "snirkliga blomrankor" från ikea och klistra som dekoration).
Mattan jag tipsade om är samma som du kan se i mitt "badrumsalbum".. syns kanske inte så bra men ja..det är den iaf!
Sen tycker jag ni gör helt rätt i att använda köksstommar, det ska jag med göra.. vill ha en mer "riktig" inredning i min tvättstuga.. så man kan sortera och välja lika bra som i köket (lättare o hålla ordning).. trådbackar i all ära.. de är bra också.. men jag vill gärna ha lite blandat!
Vid elementet skulle jag sätta en lagom djup arbetsbänk och kanske ha lite tvättkorgar, trådbackar, hinkar osv.. under. Om du väljer ett system.. kanske 4 gråa stora tvättunnor med lock (exempel ikea) så ser det ju inte så plottrigt ut och alla vet var de ska lägga sina saker (sätt etiketter på lockena i ett snöre eller något)..om man väljer trådbackar.. kan det bli lite rörigt.. men de är praktiska! Så om man vill ha det.. kan man ju välja att ha något tyg för..
Ovanför bänken kan du ju hänga ett par varv tvättlina eller ha någon öppen hylla.
Skulle också rekomendera att du inte fyller hela väggen med överskåp eller så vid "diskbänken".. då risken är att du tycker utrymmet krymper och man vill ju gärna ha lite luft också.. så kanske några liggande skåp från ikea? (40 cm höga.. 70 alt 92 långa).. då får du lite förvaring och lite luft (kan ju komplettera med en hylla under väggskåpen om du inte tycker det är tillräckligt med förvaring).
Ujuj.. lite svammel här.. men det var en tanke och ett förslag.. hoppas du iaf fick nått tips o tänka på :))
lycka till
MVH Sandra