Jag, sambon o bebis bor i en tvåa i Gbg, hyresrätt. Vi har bott här i ett år men vi har inte gjort mycket sen vi flyttade in. Kan skylla på att vi båda är studenter o att vi sen fick barn så det har vart mycket annat...
Iallafall.. Vi behöver hjälp. Med hela lägenheten, men vi börjar här i köket.
Vi får inte göra om så mycket, men måla väggar, byta handtag etc. går väl bra.
Som ni ser är det mycket småsaker (kanske för mycket just nu), men sånt gillar vi. Det får inte vara för sterilt o kalt. Kanske tips på andra saker?
Petra, 2008-08-06
Här finns potential :-)
Häng lampan ovanför köksbordet och mycket lägre, det blir ju dö coolt.
En snygg trasmatta eller nått...golvet var ju inte det snyggaste.
Hissgardin, finns på Åhlens, ikea, mio..
Enhetliga krukor i vitt eller svart.
Under arbetsbänken kan du hänga ett skynke. Finns att köpa inplastad vajer med öglor i vardera ände och så skruvar man fast små krokar i väggarna. Sen hänger du ett slätt tyg där under.
Måla handtagen på luckorna samma vitfärg som luckan.
Tavlan ser ut som en typisk vardagsrums/sovrums tavla.
Någar rottingkorgar till hyllan som du kan förvara endel saker i.
På kylskåpet kan du samla ihop korten på en lucka så ser det mindre "stökigt" ut.
Lycka till :-)
Popin, 2008-08-06
Jättebra idéer! Massor jag inte tänkt på.. Om jag skulle måla om, vilken färg tror du skulle passa på väggarna? Tips på något som skulle kunna hänga på väggen istället för tavlan?
Petra, 2008-08-06
Kanske den turkosa i lampan fast ljusare och "smutsigare" färger har en förmåga att bli "för mycket" på väggarna.
Det finns ju grått i lampan oxå, det är ju oxå ett alternativ.
Istället för tavlan har jag inga ideér just nu.
Petra, 2008-08-06
Du kan hänga hissgardinen under tak så kommer fönstret att se mycket högre ut (om du inte har ett alltför transparant tyg)
Sofie, 2008-08-06
Hej.. Självklart ska du ha en hissgardin det finns svart på Åhlens.. Ta bort allt på diskbänken och det som hänger ovanför det ser plottrigt ut.. Om man vill ha burkar på bänkar så använd samma sort tex bara plåt eller bara glasburkar ställ undan allt annat. Lägg frukten i en skål och ha den på diskbänken istället. Under bänken kan du ha snygga förvaringskärl Ikea har jättebra köp två likadana. På Åhlens finns det jättefräcka kakeldekorer.. tycker inte du ska måla handtagen köp nya på Tex Ikea eller någon byggfirma. Dom är inte allas dyra.. Det kan ju vara så att hyresvärden vill att du ska sätta upp dom gamla igen när du flyttar.. Lampan ska ju vara över bordet och så som Petra sa så köp korgar till hyllan och samla tidskriftsamlarna på sammma hylla. Lite tips kanske Lycka till...
Popin, 2008-08-07
Tack får tipsen, många intressanta, flera ska jag kolla upp som hissgardin och handtag..
Ska ta ett samtal med sambon o kolla vad han tycker sen så ska vi sätta igång...
Popin, 2008-08-07
Ja, smart... Fast då får det bli nya, våra är inte så snygga...haha..
LouiseLinblau, 2008-08-07
Håller med tidigare talare om att plocka bort lösa ting som ger ett stökigt intryck. Även det att byta ut handtagen låter som en god idé dock kan ju detta dra iväg i kostnad så spraymåla dessa vore kanske mer ekonomiskt. Snyggt vore också om ni skylde er återvinningsstation med ett snyggt tyg, som flera skribenter tidigare också tyckt;)
En snygg hissgardin i vitt linne, vita krukor och vit lampa i fönstret. Flytta hängkorgen till snett ovanför spisen, mot dörren och förvara lök, grönsaker och frukt i denna.
Över bordet, på väggen, skulle jag sätta en IKEAs svarta LACK hylla för förvaring av vackra ting såsom kokböcker och ljuslyktor.
Jag hade valt att måla väggarna i dov turkos färg; Alcros "Monsun" vilket skulle passa bra med både det vita köket, ert svarta matbord samt lampan. På bordet kan ni matcha med turkosa bordstabletter. Svart kakeldekor vore snyggt om listen ovanför fick bli vit.
Lycka till och hoppas vi får se resultatet.
MamsellZ, 2008-08-07
Jag tycker väggarns ska få förbli vita. Då kan du fritt matcha med sånt som är lätt att byta ut som gardiner, kuddar etc. Där du har hyllan kanske en snygg skänk kan passa, leta på blocket och måla svart. Ovanför en hylla eller två, gärna Ikeas lack i svart. På den kan snygga korgar i vitt, tex Ikeas Agen där du kan förvara allt möjligt. Handtagen kan du spraya i svart om du vår måla listerna vita, annars blir vita handtag bäst. Får du inte måla listerna kan det också vara snyggt att ha naturfärgade korgar ist för vita som förvaring. Som flera andra skrivit så sätt upp ett tyg framför sopsorteringen.
Byt ut tavlan mot tex fyra mindre som sätts i fyrkant med svarta ramar. Fina svartvita foton kanske?
Eller en långsmal tavla men se till så bordet kommer mitt under då = )
Thess, 2008-08-09
HAr inte läst alla kommentarer så kanske kommer med upprepning nu, men jag tycker du ska satsa på kakeldekor i köket! Busenkelt att sätta dit om du har tålamod! Jag gjorde det i vårt förra kök, kolla in "uppfräschning av kök" hos mig. Sen skulle nog en fräsch hissgardin i fönstret strama upp det lite och göra det fräscht! =) Bort med småprylar och kraffs, det ger ett större och luftigare intryck. Lycka till!