Vi bor i en etagelägenhet (3 våningar) och känner att den har stora möjligheter att bli väldigt snygg. Tyvärr lider vi stor brist på såväl idéer som pengar...
Vi har ont om förvaringsutrymmen, så tyvärr måste det stå rätt mycket grejer framme. Eftersom det är en hyreslägenhet så får vi inte heller förändra så mycket, men tex att måla om är helt ok.
Det här första albumet visar mellanvåningen (utom sovrummet som var för stökigt). I ett rum som är ca 4x4 meter (och nästan lika högt till taket) har vi kök, matplats och arbetsyta.
En försvårande omständighet är två katter som vill klättra överallt så lösa vägghyllor tex går inte att ha.
TAR TACKSAMT EMOT ALLA TIPS PÅ FÖRBÄTTRINGAR!!!
Lisan, 2008-07-17
Kan ni inte ha en större bokhylla som rumsavdelare, exempelvis Expedit från Ikea. Den sväljer ju rätt mycket och är snyggare än de där lagerhyllorna. Delar ni av mitt emellan fönsterna så får ni arbetsplats på ena sidan och matplats på andra. Ni kan ju också uttnyttja ytan ovanpå köksskåparna. Där kan ni ju ha några snygga lådor eller korgar med saker i som ni ej använder varje dag. Lägenheten verkar läcker och ni skulle kunna få den hur fin som helst!
Yonez, 2008-07-17
Jag skulle nog börja med att måla den väggen uppe på loftet som man ser på bilden i en härlig röd eller annan färg som ni gillar. (finns billig färg på coop som man kan välja i vilken kulör man vill).
Ni har ju väldigt högt itak så jag skulle satsa på förvaring från golv till tak på den väggen där ni nu har den träfärgade lagerhyllan (även förvaring ovanför dörren). Ett bra alternativ är konsol hyllor (finns på IKEA, cheapy mm) den kan man anpassa till att precis passa väggen. Sen allt efter man får råd kan man utöka med snygga förvaringslådor i hyllan.
Skulle försöka få tag på ett runt bord att ställa ungefär där ni har erat bord idag, men kanske placerat lite mer mitt i rummet.
Där ni har skrivbordet skulle jag försöka få tag i en lång skiva som sträcker sig över hela väggen så att ni får gott om plats för skrivbord och sedan vägghyllor ovanför som slukar mycket förvaring.
Och med de härliga fönstrena ni har skulle man kunna satsa på riktigt långa gardiner från golv till tak i samma färg som fondväggen på loftet.
Massa text, hoppas ni gillar något av förslagen.
pinkfriday, 2008-07-17
Jag är helt såld på er lägenhet, gud va fint med sådana fönster! Ni har ju dröm lägenheten! Ni kommer få till det kanon tror jag nog allt. Vad gillar ni för stil och färger? Vad är det för känsla ni vill ha i rummet?
Man kunde kanske sätta upp hyllor över arbetsplatsen. Det sväljer ju mycket papper och likande. Ha lite korgar och sånt:
http://www.flickr.com/photos/malinmaskros/2370951790/
http://www.flickr.com/photos/craftcreativity/2508509382/
Köp tre stycken likadana hyllor i stället för ha 3 olika och ställ brevid varann. Tror det skulle vara skönt med skåp med dörrar så man inte ser allt hela tiden (plus att man inte behöver städa hyllorna hela tiden ;)Annars kan man fixa ett eget alternativ till dörr och hänga ett tyg framför hyllorna.
Jag älskar era fönster! Skulle vara fint med lite större krukor och växter(ifs brukar det räcka med plantera sina gammla växter i större eller högre krukor för det ska bli lyckliga och skjuta i höjden ;)). Köp nån klängväxt och någon stor ring den kan klättra på tex. Man kanske kunde göra så här:
http://www.flickr.com/photos/danielleanthony/2464381145/
Men det kanske är finare utan ifs :)
Singoalla, 2008-07-17
Tack för dina idéer!
Jag tror att det kommer att kännas lite för trångt om vi delar av rummet mellan fönstren faktiskt, jag är rädd att det skulle kännas som om man hade en hylla i ryggen vare sig man sitter vid skrivbordet eller matbordet.
Lådor uppe på köksskåpen är ju en jättebra idé, fattar inte att vi inte har kommit på det själva!
Singoalla, 2008-07-17
Tack så mycket för dina förslag!
Jag ska lägga upp ett till album för loftet senare. Vi funderar på att måla väggen däruppe, men rött blir det antagligen inte eftersom vi har en röd soffa vid den väggen (syns inte så bra på kortet, dåligt ljus).
Problemet både med gardinförslaget och hyllorna över dörren (som annars är jättebra förslag, jag älskar när dörrarna liksom är inbyggda i bokhyllor) är två katter som klättrar på allt...Jag får nog lägga till det i albumbeskrivningen, för de försvårar onekligen inredningen :)
Ett runt bord skulle nog se trevligt ut, det har du rätt i. Får kika lite vad som finns och vad plånboken tillåter efter sommaren.
Jag hängde inte riktigt med på hur du menar med en lång skiva över väggen?
Tipsa gärna mer, jag gillar hur du tänker!
Singoalla, 2008-07-17
Ja, visst är lägenheten fin! Det är därför vi känner att vi behöver hjälp med inredningen, vi utnyttjar inte lägenhetens potential som det är nu.
Angående hyllor över skrivbordet hade det varit jättebra att ha, problemet är att våra katter skulle se det som en lekplats och jag är rädd att hyllorna inte ska hålla för dem.
Enhetliga hyllor hade absolut varit snyggare, det håller jag med om. Och dörrar på hyllorna hade varit bra, både snyggt och praktiskt precis som du säger.
Fönstren är verkligen fina, det dumma är att de har löjligt smala fönsterbrädor! Så särskilt stora krukor får inte plats. Men jag ska fundera, kanske kan man ställa en bänk eller något vid något av fönstren som man kan ställa växter på.
Yonez, 2008-07-17
Tänkte mig som ett långt skrivbord längsmed hela väggen. Placerat på samma ställe som det ni har idag, men längre, för att skapa mer arbetsyta och bättre helhet.
Kan du inte göra uppna platser i hyllorna så att katterna kan få klättra fritt med någon mysig sovplats för dem högst upp, det skulle de nog gilla. Om du har lådor i hyllorna i övrigt så kanske det inte blir så lätt för katterna att klättra just där.
Jag har ett fint runt bord som jag hade tur att komma över på secondhand för 200kr så ibland kan man ha tur. Så spana runt, finns ju massa sommar loppisar nu med.
Yonez, 2008-07-17
Appropå smala fönsterbrädor, ni kan inte fästa egna fönsterbrädor utanpå som gör att det blir bättre plats, så har vi i några fönster.
pinkfriday, 2008-07-17
Ja säg till om ni ska flytta ut, inte för jag vet vart i sverige ni bor men jag flyttar in ;) Hur fick ni tag i en sån lägenhet? Snygga lampor i taket :)
Aha, ja nu ser jag att de är små smala rackare..hmm kankse satsa på höga krukor? Men så ska man tänka på katterna med...
Haha ja det är lite jobbigt med katter ibland men man vill ju inte vara utan de så glädje spridarna ;) Man kan sätta hyllor så att de inte når upp att hoppa kanske? Våra katter har inte hoppat upp på hyllor (än) men det kankse är för det få vara ute också? Bord är däremot jätte poppis att hoppa upp och occupera ;)
Men vad tror du om att sätta tre hyllor där ni har kattmojängen och de andra två hyllorna(brevid arbetsplatsen) och sedan ha ett sideboard vid väggen bakom matplatsen? Ovanför den kan vi ju ha nån stor fin tavla eller massor små. Vet inte vad ni gillar med den finns massa skoj man kan göra :) smill har ett fint sideboard:
http://www.styleroom.se/album/1967
och här är lite mer förslag:
http://www.flickr.com/photos/kimhascats/564085524/in/set-72157594386492588/
http://www.flickr.com/photos/kimhascats/293371411/in/set-72157594386492588/
http://www.flickr.com/photos/zeehomebug/2331788896/
Kika in blocket och loppisar, finns massa skoj och billigt, man kan möblera en lägenhet jätte fint för en liten peng. Lite färg kan förändra en möbel, kruka eller grej hur mycket som helst. Testa tex att köpa en gammal furulampfot och måla i en fin färg, kan bli hur snyggt som helst! Snyggt att ha i fönstert också ;)
Petra, 2008-07-18
På väggen där ni nu har den träfärgade lagerbokhyllan skulle jag köpa 6-9 fläktskåp från IKEA och välja en vit lucka (applåd?) sätta ihop dom 3 på rad och antingen en eller två våningar till ovanpå och ca 30-40 cm från golvet. Glöm inte att köpa till hyllplan (2-pack) då kan alla era papper o pärmar och sånt förvaras snyggt på en vägg.
Den blå väggbonaden är ju härlig. Under den kan ni ha en vitmålad kökssoffa och köksbord + några stolar. Det finns en jätte stor blå matta på ikea som skull kunna ligga mitt på golvet och så kan ni ha många vita stora krukor och kanske några blåa vaser i fönstren.
Allt som står uppe på köks skåpen...bort! Ni kanske har nått snyggt som sällan används som kan få äran att stå där uppe.
Fantastisk lägenhet, men säkert inte helt lätt att inreda med vanliga möbler. Det finns ju 3-meters färdigsydda gardiner på Hemtex, skulle va snyggt med vita. Men kanske dom blir för korta?
Lycka till och jag hoppas på efter bilder!!