Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Hallrenovering som blev totalrenovering

Anna1972

Anna1972 SE

Publicerat för almost 17 years sen
Följ

Är helt nybörjare på att renovera. Men det ska bli kul.
(Nu står vi i valet och kvalet om vi ska ta bort väggen mellan hall och kök. Nåt vill vi göra ivarjefall. Endera ta bort helt, ta bort övre halvan. Göra ett runt hål (?) mitt i. Ta bort hela och sätta dit köksskåp (underskåp). Alt en rumsavdelare typ Expedit hylla)
Hallen används inte som vanlig hall, vi har grovingång där familjens kläder hänger. Så dörren används bara när det kommer "fint" folk och hälsar på. Inte superofta mao. Vanligt folk tar grovingången;-)
HJÄLP!!!
På väggen brevid hallfönstret blir det en fondvägg, annars ska väggar vara nästan vita. Golvet blir platsmatta med svart/grått klinkermönster, taket ska bli vitt, ja lister och sånt också förståss.

Nu har vi renoverat klart...ja inte helt färdigt då, men lite efterbilder kommer här och nu vill jag ha tips på vad som ska upp på de tomma väggarna. Hyllor över köksbänke för vardagsporslin. Vita IEKA Lack? Brevid kyl och frys kommer två 80 cm lådhurtsar med bänkskiva. Ovanför ska det också vara hyllor. Spgel till "hallväggen"? En vit expedithylla har vi till övers. Soffan i köket skall bli vit!

110kvadrat

110kvadrat, 2008-05-22

ska ni lägga en plastmatta över trägolvet?! :O bättre ni målar golvet svart, ni ska vara glada att ni har trägolv :)
tycker även ni ska behålla väggen mellan hallen och köket för att gästerna måste kunna hänga sina jackor på ett bra ställe nära ingången och sen tycker inte jag att gästerna ska komma in i köket direkt :) så behåll väggen, måla väggarna + lister vita men tänk om planerna om fondvägg :P (gud vad jag känner mig negativ) men ALLA har fondväggar, gör bara någon väggmålning ist, eller skriv något fint på väggen :)
nu har du fått lite tips utav mig, hoppas du inte tyckte jag var allt för negativ mot era planer :P haha

Anna1972

Anna1972, 2008-05-22

Trägolv?
Det är en totalt utsliten plastmatta från -79;-)
Vet att "alla" har fondtapet. Men jag har hittat en som jag ÄLSKAR så det blir en sån. Men det blir ju bara en vägg att fixa om när vi tröttnar.
Inte alls neg. Vill ju ha synpunkter. Men du förstår mig ang mattan va?;-)

sandraormander

sandraormander, 2008-05-22

Hej! Jag tycker att ni ska såga upp en cirkel i väggen. Direkt innanför dörren kan man ju ha en tamburmajor, istället för vanlig hatthylla. Som du sa kommer det inte "fint folk" varje dag och då kan det räcka med en tamburmajor. Sedan en skohylla under hålet, eller varför inte bara lägga en lite större hallmatta under tamburmajoren och låta skorna stå där? Jag vet inte..tänker fritt. Sedan på den andra väggen tycker jag som LaadyK, att ni ska satsa på ett väggord istället för fondvägg...Nu har jag kommit med tips, hoppas det var till någon hjälp =) /Sandra

110kvadrat

110kvadrat, 2008-05-22

haha :P det ser ju ut som en trämatta. men varför testar ni inte på att kolla vad som gömmer sig under mattan? under plastmattor brukar det gömma sig ett gudomligt trägolv :) men asså hittar man verkligen en snygg fondvägg så ska man såklart sätta upp det :) sålänge det inte är en färg liksom. vi har det i vardagsrummet och jag hatar det :P

Anna1972

Anna1972, 2008-05-22

Garanterat inget vackert trägolv. Huset är byggt 1979...
Fondtapeten blir Boråstapeter Etage 2159.

jema

jema, 2008-05-22

Ifall ni kan lösa förvaringen av jackor på någon annan vägg har jag ett förslag. Min syster rev ner en liknande vägg och byggde upp den till midjehöjd av sådana glaskuber (?sorry, men jag vet inte vad de kallas, man brukar ha dom i duschutrymmen och så...) På det satte dom en rejäl träskiva med spottar under, som lyser upp glaset. Det gav deras lilla "finentre" en väldigt lyxig känsla!

Anna1972

Anna1972, 2008-05-22

Åhhh. Det skulle kanske vara nåt som tom min man går med på;-) Han gillar glaskuber!
Tål att tänkas på ivarjefall.
Tack!

Anna1972

Anna1972, 2008-05-22

Tambumajor har jag tänkt på. Kanske tom en som man ställer fram vid såna tillfällen?
Har sett några "hål" i gallerierna här. Inte helt fel det heller.
Men fondvägg blir det. Jag må vara lite sent ute;-)

Ja varför ska det vara lätt?
Men tack för input!

hemlunda

hemlunda, 2008-05-24

Eftersom ni har en stor hall där ni kan hänga kläder tycker jag att ni tar bort väggen. Har sett hus som påminner om hur ni har det med väggen och det var jättefräscht och gjorde inget att man kom in i köket direkt. Men de har en groventre´och där hängde de flesta kläderna. Allt hänger mycket på vad ni har för möbler. Blr spännande att se resultatet :)

iamthewalrus

iamthewalrus, 2008-05-27

haha, riktigt gamla trägolv är ju det bästa! bara väldigt mkt jobb med att slita upp, slipa, lacka och ha sig. Men jag tycker att antingen tar du väck väggen helt eller gör ett hål, som en oval kanske. Men som sagt, beror mycket på vad ni har för möbler.

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

• 1
  • 2
Nästa

Sida:

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Produced by Rooms Media AB

Copyright © StyleRoom 2007–2025

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons