Vi ska hyra detta hus. Så här ser det ut i hallen just nu. Vi kommer ej använda möblerna på fotona, för vi kommer hyra omöblerat. Så vi behöver massor av nya möbler. Behöver tips på en välkomnande hall. Det första man ser är just bild 1. Stor garderob finns (bakom en dörr) mitt emot bild 1.
bettan, 2008-04-25
Oj, vilken svår hall med alla dörrar!
Jag skulle nog tänka funktionellt här i första hand och ta bort skänken och göra en förvaringsplats för kläder, skor osv där istället!
Kanske sittbänk med lock och förvaring under, skohyllor under bänken och sen hänga kläder över d v s göra en så kompakt förvaringsplats som möjligt - istället för att ha kläder och skor i den andra lilla hallen som ser väldigt liten ut...
I den lilla hallen skulle jag sätta en snygg fototapet - kanske i något grönskande motiv - och sen måla elementet i färg som matchar fototapeten. Eller kanske en hylla med vackra saker och värmeljus som blickfång? Eller varför inte flytta ut spegeln och ljusstakarna som du har över skänken?
Eftersom ni verkar ha mycket vitt för övrigt så skulle jag behålla hallen vit och pigga upp med en kul taklampa och en fräck och tålig matta på golvet.
Yenyen, 2008-04-25
Tack för dina bra idéer. Jättekul att höra.
Detta är dock inte våra möbler. Vi ska hyra detta hus, men omöblerat. Så jag kan inta använda några möbler som finns på fotona. Tack igen.
Wera, 2008-04-25
Ja... Faktiskt en ganska svår hall ur inredningssynpunkt. Eftersom det är så extremt litet utrymme precis när man kommer in skulle jag välja att sätta upp några fräcka krokar istället för hatthylla, där bara de jackor får hänga som används! Plutoprodukter har fina hängare i flera färger. Jag skulle valt svarta. Sen hade jag valt en vacker röd färg på matta (eller eventuellt röda bergoplattor på hela golvet i förstahallen). Det röda skulle jag ta med in i den större hallen. En fräck matta på golvet. Får ni sätta upp tapet? Isåfall en röd liten fond där skåpet står på bilden, tavellister i svart på denna fond, ljuslyktor och någon fin bok eller bilder på er på listerna. Under någon slags förvaring för nycklar, pennor och annat som hamnar i hallen. Skor och kläder kanske får plats i garderoben?
Det finns så fina korgar med lock som ni skulle kunna förvara vantar, mössor och halsdukar i, och ställa i något hörn! Tänk på belysning också. Tuffa taklampor, någon spot kanske...Det blir kul att se resultatet sen!
Lycka till!
Yenyen, 2008-04-25
Hej och Tack! Jag blir alldeles lycklig av era idéer. Ni är ju så duktiga. Det är så härligt, för jag får upp hoppet, även om hallen är svår... Jo, det finns en STOR garderob med plats för alla skor, jackor o bakom en dörr mitt emot skänken. Roligt med rött. Kanske ska våga det... :) Vi får måla och fixa, så det är bra! Tack igen! Tar gärna emot mera, flera kommentarer!
Petra, 2008-04-25
Snyggt golv i hallen! Jag skulle tapetsera väggarna med någon härlig tapet och hänga upp en tavel-grupp och ha nån pall/bänk där byrån står. + ta bort mattan och lägga dit nån mindre orientalisk matta.
I lilla hallen skulle jag sätta krokar krokar och åter krokar.. och bara ha framme det man använder just NU. Hoppas ni har en bra förvaring för ytterkläder i närheten!!
Yenyen, 2008-04-25
Tack så mkt för ditt förslag. Det verkar som alla hittills tycker krokar i lilla hallen, så det får det nog bli :) Kul med tapeter och tavelgrupp...Hmmm, får finurla på de här förslagen... Jo, det finns en STOR garderob med plats för alla skor, jackor o bakom en dörr mitt emot skänken. Tack återigen! Så tacksam.
bortbytingen, 2008-04-30
Kan bara hålla med, det var en lite svår hall, men samtidigt, hittar man bara sin grej så går det att få till hur mysigt som helst.
Har ni barn? Är ni många som skall samsas om utrymmet i hallen? I så fall så kanske det blir svårt att hålla ett kroksystem "prydligt". Nu jämför jag med oss själva som har fem barn.
marjutt, 2008-04-30
jag har också haft en hall med sådär, den haade 6 dörrar å en trapp!! men iallafall så hade jag en träbänk m lock och dynor på.. sen tycker jag familjeporträtt i svartvitt, snygg inramning, ovanför...
Yenyen, 2008-05-01
Förstår vad du menar...Vi har inte 5 barn dock :)Men 1 barn,(1 åring). Det är ju först en liten hall och sen den stora där det finns en stor garderob plats för alla jackor och skor. Men jag tror det lätt blir så att man "sparkar" av sig skorna och hänger av sig jackan, i den lilla hallen. Den större hallen känns mer som ett rum. Fast ett svårmöblerat sådant...Så det blir nog bara ngn bänk/förvaringsmöbel där.
Yenyen, 2008-05-01
Tack för förslag.
Ja, jag tror det blir någon bänk/förvaringsmöbel i stora hallen.