Uppdatering:
Det blev varken kakel, glasskiva eller mosaik i köket, det blev tapet som lackades med 3 lager golvlack.
Tipset fick jag i färgbutiken och vi är så nöjda.
Det lilla parhuset har snart fått nytt kök.
Det blev IKEAs kök med Applåd luckor. (ville egentligen ha de högblanka, men maken ville inte). Bänkskivorna är valnöt, handtagen heter Tyda (tror jag), golvet är Allock i mörkgrå skiffer. Blandaren blir Damixa. http://www.damixa.se/default.aspx?Page=products&groupid=1&series=8400
Tanken var att sätta upp en glasskiva bakom blandaren med tapet eller tyg bakom. Har dock pratat med en glasmästare som inte rekommenderar detta, han säger att det är extremt svårt att få det snyggt. Istället rekommenderar Han färgat glas. Jag tittade på några prover och det såg fint ut, det finns många färger, men tänker mig ngt ljust...så långt allt väl.
Men sen inser jag att jag troligen behöver ngt ovanför spisen också.
Spisen står under en "barlucka" som vätter ut mot vardagsrummet. Här blir det mkt svårt att sätta glas på väggen eftersom det är bara små ytor och dessutom ett eluttag på väggen.
Frågan är vad ska jag göra på den väggen som vätter mot vardagsrummet?
Mosaik? men ska jag då ff ha glas på den hela väggen? eller ska jag måla med en blank färg?(för att kunna torka av) funkar det med spisen så nära? stavkakel eller vad det heter? det är ju fint, men är inte så sugen varken på kakel eller mosaik...
Förslag på vad jag ska göra med väggen/väggarna mottages tacksamt!
Petra, 2008-04-06
Om du tar glasvägg med tapet fram till "luckan" eller bara till hörnet och sen nån glasmosaik eller annan mosaik runt "luckan" den som matchar tapeten.
Det BORDE se bra ut
Du måste sätta in bilder sen :-)
Lycka till med erat snygga kök!
susannesweden, 2008-04-06
Vänster vägg med en snygg tapet i båtten och en glasskiva framför. Höger vägg med en glasmosaik som heter Brilliant, den kan vara i en färg MEN skiftar snyggt så att det blir härligt liv i väggen (finns i en snyg brons färg). Så hade jag gjort, lycka till!
Ser fram emot bilder på färdigt resultat!
susannesweden, 2008-04-06
Ursäkta den taskiga stavningen!
CMB, 2008-04-06
Verkar som fler är inne på mosaik. Det får nog bli så. Ska genast kolla in den föreslagna sorten. Och så ska jag "bara" hitta en tapet också.
Förslag någon?
Erika, 2008-04-06
Hej hej!!!! Vad spännande med den lilla luckan! Kul med renovering:-) Personligen tycker jag att du ska köra med samma kakel överallt för att det inte ska se rörigt, plottrigt och ogenomtänkt ut....för det är ju en rolig idé ni har kommit på.... Jag tycker att det hade varit jättefint med mosaik.....det är så fint med mosaikbitar som går i olika nyanser...LYCKA TILL!!! ser fram emot resultatet
susannesweden, 2008-04-07
Ang.tapet.
Bestäm dig för vilken färg/ton du vill använda i köket. Ska väggarna gå ton i ton eller bryta helt?
Välj sedan kakel/mosaik först och sedan tapet. Det är lättare att matcha då.
janethepain, 2008-04-08
Jag tycker ni skall sätta tapet som ni tänkt. Det är ju jätte vanligt. Varför skulle inte ni kunna få det snyggt om alla andra kan?! På den väggen med eluttaget och spisen hade jag satt en lägre glasskiva som är så hög som väggen mellan spisen och öppningen. Eller en lägre skiva runt hela. Det vet jag några som gjort. Blev as bra. Men dem hade målat väggen bakom. Fast egentligen hade jag kaklat. Finns såå mycket snygga kakel. Lycka till!!
CMB, 2008-04-08
Vad roligt att få kommentarer.
I går spenderade jag många timmar på en mkt välsorterad färgaffär (Colorama) och fick fantastisk hjälp av en expidit som verkligen gillade sitt jobb. Så roligt! Hon pratade länge och hade massor av idéer.
B la. tyckte hon inte att vi skulle behöva bry oss om glasskivan. Hon sa att det räcker att lacka tapetan bakom med golvlack några gånger. Vilken bra idé! (Dock är det ju väldigt snyggt med glas...)
Just nu är vi inne på en randig mörk tapet vid diskbänken.
Väggen mittemot som är hel, var tänkt att få en matchande tapet i blommigt(?), men nu funderar vi på väggord istället...
Är det någon som har bra ideér för väggord i kök?
Allt detta borde vara klart redan när hantverkarna kommer...men inte hos oss. Men vi har lärt oss en del tills vi byter kök nästa gång:)
Koala, 2008-04-10
Just runt spisen skulle jag satsa på små avlånga, skiffergrå mosaikplattor. Senda ha en glasskiva som du ville. Du kan ju måla den färg du vill ha bak och t ex köra frostat glas.
Cicciliona, 2008-04-14
Hej,
Debuterar i detta forum- upptäckte det till min stora glädje idag.
Jo, vi har ett identiskt kök med er (i princip) och vi har just en tapet med "glasskiva", men vi var lite snåla och kände att det var mer praktiskt monterbart med en plexiglasskiva (dvs plast). Den var superenkel att montera, kom i färdigt mått och har suttit på plats i 2 år nu, utan större problem.
Enkelt att hålla rent.
Kolla på det alternativet om du nu vill ha tapet och glas.
Mvh
C