Hej! Ska flytta till min första egna lägenhet och tankar om inredning, inköp snurrar i mitt huvud dygnet runt!
Jag har en ide i mitt huvud hur jag vill ha det och vissa inköp är gjorda. Vardagsrummet och matrummet är i samma rum. Där tv bänk, matbord är i vitt. Kommer även ha en tyg divan soffa Memphis från mio, tyget är Cannes black. Tänker köpa ett vitt soffbord. Vita bordslampor som jag tänker ha stående på fönsterkarmen.
Har även köpt en vit spegel, den är inte helt vit utan lite gräddvit hållet med gulddetaljer som ska hängas ovanför soffan.
Jag tänkte ha ljusa färger med vitt och beige som basfärg. Fick höra av en vän att min soffa och spegel inte passar ihop och även min tanke att ha beigea gardiner m.m att det kommer skära sig eftersom spegeln är åt gräddvita hållet och min tvbänk blankvit.
Stämmer detta? Kan ni ge mig tips?
Vad jag behöver hjälp med är färg på gardiner, matta? bordslampor? Vilka färger kan man blanda utan att det ser konstigt ut.
Vill inte det ska bli så vitt utan ha lite färger också.
FrkHansson, 2013-09-10
Ser ut att vara en jättefin spegel, men tyvärr håller jag nog med om att det kan bli knepigt att få den att funka ihop med soffan. Tycker du kan vänta lite med att bestämma vad som ska hänga ovanför soffan. Häng spegeln någon annanstans. Kanske över en byrå där du ställer ljusstakar och/eller blommor så speglas ljusen och det blir "dubbel" effekt. Eller så smäller du upp den i hallen helt enkelt. Blir stöddigt att ha en maffig spegel i lite lyxig stil där kanske. Ännu maffigare i badrummet (om den inte är FÖR stor), istället för badrumsskåp...
miaminice, 2013-09-15
Hej!
Håller med tidigare inläggsskrivare! Och ett annat tips! Vad som både är kul och vad man lär sig mycket på är att göra en så kallad moodboard. Ibland är det svårt att föreställa sig exakt hur saker kommer att se ut och passa ihop innan man ser färgerna bredvid varann. Kolla in: http://www.skonahem.com/inspiration/Skapa-en-egen-moodboard
Vänliga hälsningar
Josefin
www.aygohome.se