Hej på er :-D
Min dotter är 13 och har ett rum på 310x230 som skall fixas i ordning.
Det är inte stort och vi behöver smarta och praktiska lösningar.
Vilka är dina bästa tips för små utrymmen ?
Främst behöver jag hjälp med hur vi skall göra med tv.
Det är en platt tv men den kan inte sitta på väggen och det är vad jag vill göra för att frigöra utrymme. Kan man ha tvn på en hylla eller väggskåp ?
Har ni nå bra tips ?
Det som är planerat är att skaffa mindre säng... den hon har nu är 120.
Det blir vita väggar och en megatavla över New York alt. London.
Och ett högt "barbord" som sminkbord som hon längtar efter :-D
Tacksam för era svar
G.Andersson, 2013-08-22
När du inte har mycket golvyta är det en bra idé att utnyttja utrymmet i höjden. Till exempel välja en våningssäng med skrivbord nedan. Och skapar som kan hängas på väggen. Ett barbord är också en super idé. Min dotter har en som hon är väldigt glad for. Vi köpte den online. I samma e-butik hittade vi några läckra barstolar och en liten smart dator bord. Hennes rum är liten men har blivit mycket väl med nya möbler.
Vi hittade barbord, barstolar och datorbord här: http://www.xn--kontorsmblerna-2pb.se/
Lycka till med det!
fjaskan, 2013-08-22
Tack för ditt svar !
Har spånat på idéer idag och tror allt börjar falla på plats.
Hemma nu i hennes rum finns två Expedit hyllor och med dem och ev reglar mm kan vi lösa
säng och förvaring i ett.
Se här: http://2.bp.blogspot.com/-0bY0SvvNgeM/TupBgS_8e3I/AAAAAAAAWg0/W5DwGrxIpnE/s1600/DSC_0003a-740815.jpg
Vad bör jag tänka inför bygge av en likande säng ?
FrkHansson, 2013-08-22
Tror du tänker rätt som använder dina befintliga Expedithyllor istället för att lägga stora pengar på att bygga upp en säng. Min dotter är nu 15 och jag tror inte att hon skulle vara road av att "klättra" upp och sova nu längre. Jag har försökt tänka hotellrum i hennes rum (som också är litet och VÄLDIGTsvårmöblerat p g a en snedvägg) och då har sängen blivit fokuspunkten. Tv:n tänker jag placera ovanpå en radda halvhöga billybokhyllor. De tar ju ingen plats, är bara 28 cm djupa.
fjaskan, 2013-09-03
Planerar för fullt fortfarande.....
Försöker få tag på en Malm byrå med tre lådor på blocket till sängen för en billig peng.
Och i veckan skall jag köpa färg till väggarna för att vid nästa lediga tillfälle börja måla :-D
Skall bli så kul för dottern att få fint.
Har fortfarande lite problem med tv.... hur får jag upp den på väggen när den inte har så jag kan använda väggfäste ?
Sedan så skulle vi helst vilja ha ett Vinstra Ikea skåp till sminket men de går inte att få tag på så jag försöker hitta andra bra alternativ.
Min dotters krav är ett högt bord. Barbord,
men många barbord har pinnar i mitten och då går det inte att ha förvaring under.
Jag skulle vilja använda Ikea Ekby/Alex hylla och hurtsar men vet inte om måtten funkar.
Dels är hurtsen 48 cm djup och hyllan 29 cm djup, då blir det ett gap på 19 cm.
Men det borde man kunna lösa med antingen en skiva, glasskiva eller spegelskiva med de måtten alt med Molger spegelhylla med måtten 96x19.......
Det skulle bli en "sittyta" på 47 cm, alltstå man skall få in stol och lår in mellan dessa cm.
Vad tror ni ?
Eller har ni nå tips på ett högt sminkbord ?
FrkHansson, 2013-09-03
Har visserligen inte fördjupat mig i det, men kan du inte köpa skiva för sig och ben för sig till bar/sminkbordet? Kanske finns vägghylla som passar i mått istället för bordsskiva? Då kan du kanske få tag i höga ben som du kan skruva fast ute i hörnen. Annars tror jag man faktiskt visst kan få plats på 47 cm:s benutrymme.