Har vita väggar som jag funderar på att måla över (vitt igen). Vad krävs för förarbete, tro? Se bild. Väggarna har trots allt inte värre yta än så här (fotade den "värsta" väggen). Tänker på små spikhål, tapetskarvar och de runda utbuktningarna. Vill ha ett så perfekt resultat som möjligt.
Skillnad på matt och blankt i resultatet?
Bör jag välja vitt eller Stockholmsvitt? Det viktigaste är att jag är konsekvent i mitt val.
Annat att tänka på?
Ska även måla lister, karmar, trösklar etc. vita. Vad bör jag tänka på där?
Karin_N, 2013-04-05
Hej!
Det är svårt att se hur stora bubblorna på bilden är. Men alla ojämnheter som syns nu kommer ju att synas även efter målning om du inte gör något åt dem. Jag skulle avlägsna tapet som är lös, dvs bubblor, och spackla jämnt. Spackla även spikhål.
Jag tycker det är snyggast med någon brytning. Det finns oändliga möjligheter, behöver inte vara stockholmsvitt. Vill du ha kall eller varm vit? Kallt känns tex fräschare och varmt känns mer ombonat.
Lycka till!
Karin_N, 2013-04-05
Nej färgen lär inte täcka så mycket. Om du störs på förhårdnaderna prova skrapa lite på dem med en spackel eller skär lite med en kniv för att se om du kan skrapa/pilla bort dem. Jämna till med spackel och slipa.
När du tycker att underlaget ser ok ut så är det bara till att måla.
Ang brytning så ska du alltså inte välja Sthlmsvitt för den är varm. Jag målade ett rum i en vit från Nordsjö som hette tyll. Den är lite åt det blå hållet och känns väldigt fräsch.