Kan det vara en bra ide tror ni?
Vi kommer flytta till ett hus som har matsal.
Självklart kan detta vara en tillgång då man vill ställa till med större kalas eller julfirande o dyl.. Fast det känns ändå lite borkastat att ha ett så stort härligt rum med central placering i huset oanvänt så mycket emellan dessa tillfällen. Det är riktigt stort, plats för rejält långbord osv med stora fönster åt två håll.
Nu har jag fått en tanke om att man sätter en hyllvägg på ena kortsidan med plats för allt pyssel, symaskin, tyger, dator mm på. Sen när man vill sy nåt större eller pyssla många så finns ju verkligen möjligheten till det vid matsalsbordet. Man kan ju ha symaskinen uppställd och redo då mesta tiden iaf..
Har tänkt mig att ha draperier i taktet alt såna "glidpaneler" eller vad det heter så att man kan dölja allt pysselplotter när rummet används som matsal..
Alt så får en av kattvindarna på övervåningen fungera som skapar-rum men det känns inte lika lockande att klämma in sig i en sådant med allt pyssel. Fördelen är väl då att man kan stänga om allt om det känns stökigt..
Nån som testat denna variant eller liknande?
mammanne, 2013-03-19
Nån som vill ge lite feedback på den iden.. :-D
AnnelieT, 2013-03-24
Godmorgon...Jag har precis samma funderingar som du,jag bor i ett litet hus som vi håller på att fixa om lite och det ska så småningom bli matrum nere...Å där ska jag ha min pysselhörna...Just nu har jag ett pysselrum på en kattvind å det är så trångt för jag gör massor med saker,som att sy,målar tavlor...m.m.....Så jag längtar tills jag kan flytta ner...:)
Lycka till..!!
Kram/Annelie
mE2, 2013-03-26
Det låter så jätteinspirerande! Absolut tycker jag att du skall använda matsalen att pyssla i. Du kommer att trivas med att sitta där och fixa. Det är ju inte alls samma sak att stänga in sig i ett mindre rum som ligger mera avskiljt i huset.
Vi har ett litet kontor med hyllskivor i Elfa-systemet med hängskenor. Samma lösning har barnen i sina rum med hyllor ovanför skrivbordet samt i klädkammaren. Den stora fördelen med hängskenorna är att man skruvar fast en hänglist längst med taket, minimalt med hål i väggen. Sedan är det lätt att flytta runt konsoler och hyllplan.
Tänk en hel vägg med hyllplan som ger utrymme att ha symaskinen stående framme, redo för att sy eller laga något. Skall du sy något större så flytta symaskinen till matsalsbordet :).
Ett vackert draperi i takskena längst med hela väggen, ger bra akustik också.
Låter som det kan bli ett vackert rum att vara kreativ i men också fint till att duka långbord i. Det värsta som kan hända är att du får flytta upp på kattvinden.
Go for it!