Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Vitmålad matgrupp, hjälp mig!

Mikaelaaa

Mikaelaaa SE

Publicerat för mer än 9 år sen
Följ

Hejsan,
jag har målat min matgrupp vit men den är redan helt skavd och blir smutsig på ett helt annat sätt än tidigare och jätte svårt att få bort smutsen, har jag gjort något fel eller blir det så när man målar? Kanske är just för att det är vitt? Jag har bara vita möbler och upplever inte samma problem någon annanstans och därför funderar jag på om det är för att jag målat själv?
Finns det något jag kan göra?

lantislygdman

lantislygdman, 2012-12-10

Jag har också målat en del möbler vita. Bl a en skänk och en byrå. Resultatet blev precis som du beskriver. Avskavd färg och smuts som riktigt biter sig fast. Ändå har man ju försökt att vara noggrann med underarbete och målning.....Tråkigt. Kanske nån "expert" i ämnet har några tips?? Kan det vara att man valt för matt färg? En glansigare färg får ju en mera "lättskött" yta.

Jag funderar på att slipa/rugga upp ytskiktet igen och måla på ett varv med ny färg. Men, jag har inte kommit till skott än.

Ha, ha,ha! Det här inlägget blev inte mycket till hjälp/ Linda :-)

Kackholm

Kackholm, 2012-12-15

Hej!

Min erfarenhet av att måla möbler är att man kan inte vara säker på hur underlaget påverkar slutresultatet. Jag har fått mig själv en del överraskningar fast jag gjort enligt "reglerna".
Träet kan vara "blödigt" av sig, ha en väldigt fet yta etc som gör att färgen flagnar av lätt eller att det kommer igenom gula fält.

Mitt råd är att noga tvätta av med målartvätt först. Sedan slipa upp ytan så att den inte är blank. Kvistlacka. Måla med häftgrund. Sedan färdigmåla med en lackfärg med blankhet minst 40. Tar man en mattare färg får man svårt torka av ytan och den suger åt sig smuts/märken.
Man ska också måla flera tunna lager och låta det torka emellan. Tjocka lager flagnar också av lättare.

Har man ändå valt en mattare färg kan man behöva ytbehandla med vax eller dyligt för att skydda ytan mot smuts o repor. Prova det kanske innan du/ni slipar ner och börjar om helt?

Hoppas jag kunde hjälpa till lite grann...

Skriv gärna och berätta hur ni löste problemen..

Med vänliga hälsningar,
Elisabeth.

Linska

Linska, 2012-12-15

En sak som jag märkt är att man inte ska måla med skumgummiroller. Det blir då små gropar typ apelsinhud, som är jättesvår att rengöra. Målar själv numera endast med pensel (dyr men bra) då det är mycket lättare att torka rent penseldrag.

Som Kackholm säger är det jätteviktigt att målartvätta INNAN man slipar, annars slipar man in smuts och fett i möbeln. Själv målartvättar jag både före och efter slipning för att vara på den säkra sidan.

alj

alj, 2012-12-19

Hej! Jag har också målat mitt köksbord vitt, och fick problem med att bordet inte gick att få rent. Såg riktigt "sunkigt" ut. Trycksvärta från tidningen fastnade i bordet.
Lämnade in mitt bord på en billackeringsfirma (1000,-), och de sprutmålade det åt mig.
Problemet löst, bordet är kanon-fint, som nytt, och det är lätt att torka av.

ValaBy

ValaBy, 2012-12-22

Vet inte om det här hjälper:
Har själv flera vita bord som används dagligen. Om du får t ex kaffe- och rödvinsringar sprutar jag på lite Vanish, låter stå en stund och torkar sedan av. Fungerar jättebra.

Kirkel

Kirkel, 2012-12-30

Troligtvis har du målat med en mjuk färg. Färger har olika hård finish - kolla med färghandlaren!

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2022

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons