Hej!
Är en medlem som legat lite i bakgrunden och bara kollat alla andras album och kanske skrivit någon kommentar då och då.
Nu behöver jag lite hjälp av er som är mer erfarna än jag!
Jag har målat en hel del möbler, skänkar, byråer, stolar och sen då även köksbord, 2 gånger tidigare, bordsskivan 3 gånger. det har varit med vattenburen lackfärg. Ena gången helt svart. Höll bra. Målade vitt, inte lika bra. Målade svart igen med en vit blomma coh sen lack över. höll ett halvår.
Nu är vi fler i familjen som dessutom älskar att bjuda hem på middagar så nu har vi införskaffat ett nytt matsalsbord. Furu, var lackat men sambon har varit snäll och suttit med maskin och fått det helt trärent.
Nu vill jag inte behöva göra om det igen om ett halvår eller mindre. Vill ha vitt, vitt, vitt. Vad är hållbart? vill inte ha gula fläckar av tex kaffe (även om man torkar frenetiskt) risk för missfärgningar från barn som kletar eller gråmärken från bestik osv.
Tanken har slagit mig nu att använda golvfärg!?
Vad säger ni erfarna möbelrenoverare?
Såhär ser bordet ut än så länge underredet kvar att slipa.
Emiiily, 2012-06-05
ingen som vill hjälpa mig lite med tankar? :/
vitbetsa och sen lacka är också ngt jag funderat på.
Sakara, 2012-06-15
nja..alltså skulle göra ett grundligt arbete. 2 lager grundfärg, 3 lager täckfärg, ev ytbehandling.
Kolla på tygern.se. de har ganska nyligt fixat en möbel (viserligen svart) så den blev högblank. Finns massa typs på vad man ska tänka på där.