Jag har en fråga som jag hoppas någon duktig styleroomare har svaret på. Vi är en barnfamilj som har tittat på matbordet Norden från Ikea. Nu är stora frågan, är det smartast att köpa den massiva varianten i björk och måla om det själv eller är det bättre att köpa den färdiga vita varianten, då är skivan i spån och målad med akrylfärg? Jag tänker att med björkvarianten borde man kunna måla om det många gånger om märken/repor skulle uppkomma.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10149798/
Någon som vet?
Kackholm, 2012-05-08
Allt som inte är massivt har ju en begränsning på hur många gånger det tål att slipas ner.
Sedan tror jag ändå att den med spånskiva är målad med en tålig färg. Men-den ytan blir ju också ful efter någa omgångar med gaffelhack ;)
Vi har detta bordet i björk och visst, det blir märken efter några år..men trä är trä. Björk är ju ändå inte lika mjukt som furu. Hur många gånger man kan slipa ner björkskivan är kanske svårt ändå att säga för den är limmad i stavar och vad som händer med limfogarna när man slipar vågar jag inte svara på. Sedan är det ju ett jobb att ge sig på att måla om det till vitt.
Om det är ett vitt bord ni vill ha så köp det vita. Det kostar inte en förmögenhet..kanske ni kan köpa ett nytt när det är helt utslitet på ytan? Eller då kan det vara lagom i tid att köpa ett mer exclusivt bord när barnen vuxit upp lite. -Så hade nog jag gjort. När mina barn var små satsade jag på billigare bord och annat som jag visste blev utsatt för gafflar och annat bus.
Hoppas att mina tankar gav dig något.
Lycka till! -och ha kul vid matbordet.. ;)
/Elisabeth
Girle, 2012-05-08
Tack för ditt svar! Jättebra info som vi absolut ska tänka på. Jag tänker att ett gaffelhack går kanske att rädda med mer färg på ett björkbord än det färdiga vita?
Kackholm, 2012-05-08
Ja det gör det ju. Det går att spackla till hålen och måla på ny färg.. Om det blir hack i en spånskiva kan det vara svårare..hålet brukar liksom växa i spånskiva.
Family4, 2012-05-13
Vi har varianten i björk. Vi köpte bordet begagnat och det var i bra skick då. Sedan slipade vi om det efter ca tre år. Det var ett par "barnhack" i det men ingen större fara. Vi har varit jättenöjd med bordet tycker inte att det är speciellt känsligt så att säga... när vi slipade om bordet fick vi tipset att använda oss av båtlack och det blev ett väldigt bra resultat!
Girle, 2012-05-19
Tack Family4! Nu känns det som att vi tryggt kan köpa ett björkbord :-)