Ska måla om hemma med vit Alcro Accent-färg. Funderar på vilken kulör man ska välja, ett alternativ är en obruten vit färg och att måla snickerierna med högblank vit färg (70-glans?). Funderar på om det blir för lite skillnad mellan färgen på listerna och väggarna. Bör man välja en färg till väggarna som är lite bruten. I så fall, är det någon som har något bra förslag på kulör?
Länk till Alcro Accent:
http://www.alcro.se/inomhus-Matta-Accent.aspx
ekblad, 2012-01-30
Om du väljer en helvit färg till listerna och sen en lätt tonad eller helvit till väggarna spelar inte så stor roll. Listerna och väggarna har olika glans och kommer därför att ha en inbyggd upplevelseskillnad.
Jag tycker att du ska fundera på vad du vill ha för resultat. Vill du att det bara ska se vitt ut så ta det som blir lättast.
Vill du att det ska vara en synlig skillnad mellan de vita listerna och väggen så föreslår jag standardvita lister (antik eller "helvitt") samt en toning ur ncs skalan som har minst 10 delar svärta. Ex. s1002-y (antik) eller s1000-n (neutral) dessa färger ser ljusgrå ut i skalan men blir sk "nästan-vita" på väggen. Mitt tips är att gå in i en färgaffär och prata med dem och köpa några provburkar, eller om du inte orkar åka till en affär för att köpa provfärger så kan man beställa från flugger.se och få det skickat hem i brevlådan.
Nannie70, 2012-02-22
Tack Ekblad för dina rader, jag hade samma grubblerier här:)
pinkfriday, 2012-03-17
Vad du än gör ta inte helvitt på lister och s0502-y på väggen eller tvärtom för då kommer de se smutsigt ut. s1002-y är finare i sådanafall, eller varför inte ta samma på vägg och lister. det blir snyggt med bara själva glans skillnaden. Testa gärna jotun supreme 80glans till listerna. Jätte bra att måla med! Vill du ha ett mellanting från s0502-y eller helvitt be dem bryta halva receptet så får du en vit med lite ton i. Har den själv hemma på allt och är nöjd ;)