Vi är nyblivna ägare till en cool funkisvilla med 4600kvm tomt (!).
Att fixa i trädgården är lågprio, men eftersom vi har väldigt mycket yta att jobba med så vill jag börja samla information och planera redan nu. Till våren ska vi dränera och då är det ju bra att passa på om det ska grävas någon annanstans.
Tomten är långsmal, ca 50x90 meter och sluttande ner mot älven. Man kan säga att det är 5 plan:
1. Tallskog högst upp, ca 50x35 meter.
2. Fallhöjd på ca 1m ner till husets plan. Smått övervuxet gräs. Ungefär 50x30m.
3. Fallhöjd på ca 2m ner till en tunn gräsremsa.
4. Sluttande ner mot älven, en allmän grusväg mellan vår tomt och älven. Tallskog.
Jag vill att trädgården ska vara en vacker inramning till huset med hög funktionalitét (fruktträd, bärbuskar, odlingslådor etc)men ändå dekorativ (nyponrosor, Finlands vita ros, syrener) men jag har noll koll på hur man får ihop det hela =). Potatisodling delar vi med grannen, en halv hektar ungefär på deras mark.
Idéer och inspiration?
(bild på huset sett från infarten, tomten sträcker sig långt åt vänster och höger från den här bilden)
Calle744, 2012-01-14
Hej!
Ni har ett hus med bara möjligheter, gällande er trädgård så av egen erfarenhet så tog vi kontakt med två stycken nyuteximinerade trädgårdsdesigners, som gjorde en varsin ritning. Det öppnade våra låsta ramar vad man skulle kunna göra med vår trädgård. Det är bärgade lägga de pengar.
Något som var viktigt för oss var att få upp belysning på vårt hus. Ni bara måste ha funkislampan som är gift med ert hus. Titta på retrolampor.se och sök på deras "funkislampa".
En annan sak som är viktig är också att bo in sig, innan man gör för många ingrepp.
Lycka till ;o)