Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Gammalt skåp i fanér - renoveringstips?

AnnaMaggie

AnnaMaggie SE

Publicerat för mer än 11 år sen
Följ

Hej!

Jag har ett fint gammalt skåp som skulle behöva en liten upprustning. Det är nog fanér som är lackad (?), och det har flagnat på många ställen (bl.a. på bilden). Hur går jag bäst tillväga för att bevara skåpets utseende? Vill gärna lacka det ljusare sedan, går det? Fick ett förslag om att det var så svårt att göra nånting åt det, så det bästa var att måla det vitt... Det hade jag inte någon större lust med. Så mitt hopp står till kunskaperna här!

Tacksam för tips och idéer!

Hencopenko

Hencopenko, 2011-11-03

Jag är verkligen ingen expert, men får för mig att när det är faner så är det svårare att åtgärda eftersom att det ju bara är ett tunt lager trä limmat på ett annat träslag. Går ju inte slipa hur mycket som hellst då. Skulle dock kunna tänka mig att det KANSKE skulle gå att använda ett väldigt finkornigt våtslippapper för att bara få bort det allra nödvändigaste.

Men jag hoppas att någon annan har den riktiga lösningen för vill ju inte ha en potentiellt förstörd möbel på mitt samvete.

Lycka till.

Eden

Eden, 2011-11-05

Jag har samma problem med bordet jag fått av svärmor. Det tunna lagret av trä har lyfts på grund av fuktskada. Jag kommer inte att göra så mycket åt det utan bara köpa en fin duk att sätta över. Måla det går ju inte heller, eftersom ytan har "bubblat" upp. Är heller ingen expert på det där med trä, men om du ska måla det, så måla den för guds skull inte vit, det finns ju så många andra fina färger!

AnnaMaggie

AnnaMaggie, 2011-11-05

Tack för råden! Jag har provat att slipa lite lätt för hand med ett finare sandpapper för att få bort lacken. Jag har en idé om att ta bort den flagnade lacken och sen lacka om allt. För jag tycks inte se några djupare hack i ytan utan det är nog bara lacken. Så förhoppningsvis är faneren fin under och jag kan lacka den på nytt! Vad tros om det?

Hencopenko

Hencopenko, 2011-11-05

Det låter som en bra ide om du tycker att det verkar se bra ut så :)

Modinskan

Modinskan, 2011-11-05

Ska inte säga att jag kan det här, men min känsla/erfarenhet säger mig att på en möbel som den här så är faneren ganska så tjock, medans en senare möbel så blir den tunnare speciellt då om det är ett ädelträd. Så att försiktigt slipa dessa skador borde funka, finns det några få djupare skador så finns det special medel som funkar typ som spackel men är träfärgad. Svårigheten här är väl att hitta rätt färg då den finns i några olika nyanser.

Hencopenko

Hencopenko, 2011-11-05

Så sant så! Plastiskt trä kallas det, finns i de flesta järnaffärer och liknande..

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2023

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons