Hej,
vi ska bygga ett helt nytt kök och har ett mörkt golv som vi tänkte ha vit inredning till och vit köksinredning. Men Så inser vi att de serier vi gillar på IKEA är i Off white. Vad tror ni, måste vi nu måla väggarna i bruten vit istället för vit? hur blir off white mot ett mörkt golv? Resten av möblerna typ matbord osv bör de också gå i off white då??
Tack på förhand,
Kackholm, 2011-10-13
Offwhite går jättebra ihop med mörkt golv! Och jag tycker själv man kan blanda oilka toner/nyanser av vitt. Det gör det bara mer levande och inte så sterilt. Beroende också på hur solen och övrig belysning faller på ytorna så spelar det vita olika tillbaka.
Provmåla på kartong de oilka nyanserna av vitt och lägg dem på plats i köket så får ni se hur de kan samspela med varandra. Det finns små provburkar med färg i färghandeln.
Lycka till!
/Elisabeth
Nattson, 2011-10-14
Tack för svaret! Kanske kan funka och blanda iallafall då?! :-)
Linska, 2011-10-14
Väggarna skulle jag faktiskt måla i bruten vit. Tycker att det kommer att bli snyggast med de brutna luckorna. Möblerna kan nog funka bra i vilken vit nyans som helst.
Kackholm, 2011-10-15
Förr kunde man absolut inte blanda olika vita kulörer.... Idag blir det mer och mer vanligt. Det beror på vilket håll den brutna vita färgen drar åt om de tillsammans upplevs som behagliga eller inte. De kan gå åt gult, grått, vitt, rött, grönt, blått.... RGB.. Mitt tips: köp de små provburkarna med färg i olika toner av vit och måla på kartongskivor eller dylikt. Lägg dem tillsammans, lägg dem där just den färgen kommer att vara och se hur DU upplever dem tillsammans. Titta i olika tider på dygnet, med och utan elektrisk belysning.
I vårt sovrum har jag kritvita tak och taklister. Fönsterfoder, dörr och träpanel i tak är i antikvit. I tapeten finns det både vitt och antikvitt, desutom grått. Textiler går i vitt, beige, creme och grått. Tillsammans bygger de upp en känsla.
I vårt ena trapphus är nästan allt kritvitt..vilket jag upplever som att allt går ihop och jag vet inte vad som är upp eller ner. Därför kommer jag at bryta med svarta trappsteg, svart ledstång etc. Jag hade också kunnat välja en annan vit ton eller ljust grått. Varför jag väljer svart här är för att det ska gå ihop med hallen utanför där jag hat svarta och vita möbler.
Allt handlar om samklang....
Det är så du ska se ditt kök; hur allt samklangar med varandra. Vilka textilier du kommer ha, mattor, blommor ja allt.. Färg på ev kakel? Handtag på skåpen? Färg på stolsitsar?
Var inte rädd för att blanda. Det är vad jag vill ha sagt... ;)
Ha nu roligt med! :) Det är roligt att testa och fixa och det är helt okej att köra sin grej.. Och skulle det vara så att det ändå inte blir bra så är väggarna lätta att måla om (värre med trä som i dörrar, bord, skåpsluckor etc). Det är ert hem...gör så att NI trivs.
Kram, Elisabeth
Nattson, 2011-10-16
Tack för alla svar! Elisabeth tack för att du var så utförlig. Har lite att tänka på nu!
Har varit förbi färghandeln och det fanns några olika nyanserna av vitt, men la man tex snö, vit och äggskal brevid varandra så var snö den vitaste och vit såg ut som off white. Äggskal såg mest smutsig ut.
När allt detta är över får jag ta lite kort och lägga upp :-)