Jag har 2 st rosa mårbacka. Vill få dom så där riktigt långa, så som dom såg ut förr. Va hem till min kusin o hennes var helt otroliga. Hon hade inte gjort något specielt bara plockat bort fula blad o blommor. Har själv försökt men vete fasiken om det funkar. Nån kanske har nått tipps o råd hur jag kan gå till väga.
camillas, 2011-07-15
Hej, mina växte superbra med "blå korn" näring. Bladen blev stora och gröna. Ge någon gång i veckan.
Mormor hade superstora och höga, hon gjorde inte heller något speciellt med dom, noppa lite och så övervintrade hon dem alltid i källaren!
lycka till de är så fina
Linska, 2011-07-15
Mårbackapelargoner vill även stå i gassande sol, dina kanske står lite för mörkt?
Monica75, 2012-04-09
Hur gick det med dina fina blommor? Jag har hört fler säga att just blåkorn ger enormt vackra pelargoner...
cafyr, 2012-04-26
Har många mårbacka och till hösten tar jag in dem och ställer de i ett lugnt fönster där det inte är så ljust och svalt. Jag klipper ner dem också för att de inte skall ta för stor plats och även trycker ner dem i mindre krukor. OBS, de behöver vatten hela vintern!
I februari klipper jag ner dem så att de är ca 5 cm höga, vill man ta skott kan man ta det då.
Lägg dessa i vatten så de får rötter men man kan också trycka ner dem direkt i lite jord och vattna.
Jag ställer dem i ett söderfönster och ger dem näring och vatten som vanligt.
Efter midsommar ställer jag ut dem, man kan vänja dem lite tidigare med att ha dem ute på dagarna.
De vill ha mkt sol och värme liksom näring fram till augusti varje vecka. Sen kan man sluta helt med näring i mitten-slutet av augusti.
Mina brukar bli stora och fina!
anna1978, 2012-04-28
Tack för alla svar. Jo det går väl bra med mina pelargoner. Tyvärr va det 2 st som strök med under vintervilan. Äh nåja det går fler tåg. Nu står dom vid fönstret o väntar in sommaren.
cafyr, 2012-05-03
Hej igen låter bra.
Till hösten, ta in dem i stället och ge dem lite värme och vatten så klarar det sig! Fast svalt och lugnt fönster samt vatten 1 ggr/vecka.
OBS, mkt närning och sol nu till sommaren :-)
Lycka till!