Hej!
Hur lär man sig grunderna i heminredning?
Jag tycker ämnet är intressant, men ganska så komplicerat. Det är så många designelement att ta hänsyn till i ett inredningsprojekt. Färglära, formspråk, materials olika egenskaper, ljussättning, hänga tavlor. Sedan finns det jättemånga olika designstilar från hela världen och tidsepoker, som ibland passar ihop och ibland inte. Har läst många reportage om inredning, men vad som fungerar i ett reportage passar inte alltid i ens eget hem, då man sällan har samma förutsättningar när det gäller planlösning, ljus och budget.
Om du skulle fråga mig hur jag blivit duktig på att spela golf, teckna eller spela gitarr så skulle jag säga att det handlar om att lära sig grunderna. När man väl har grunderna så är det bara att öva så blir man bättre. Har man inte grunderna så spelar det ingen roll hur mycket man övar. Är det samma sak med heminredning? En homestylist, inredningsarkitekt eller merchandiser - vad har de för kunskap som gör dem duktiga? Hur lär man sig grunderna i heminredning?
Tack på förhand!
/LuckyLuke
LuckyLuke, 2011-07-03
Hej!
Tack för ditt inlägg. Feng shui är intressant. Jag har själv ett par böcker i det ämnet och jag håller med dig om att de ger väldigt praktiska råd. Jag köper inte allt som feng shui handlar om. Men mycket är sunt förnuft. T.ex. detta med att försöka ha sängen på ett speciellt vis i förhållande till dörrar och fönster... samt att ha skrivbordet så att man inte sitter med ryggen mot en dörr, utan mot en vägg. Har testat och det är helt klart en skillnad. Man får en annan arbetsro. Däremot så köper jag inte den del som handlar om färger. För färg är ju någonting kulturellt betingat. Folk från olika delar av världen relaterar till färg på olika vis. Men visst, det kanske hör till sunt förnuft att måla sitt sovrum i knallrött :)
Anledningen till att jag ville lära mig grunderna är att just göra som du säger, kunna öva mig fram, men efter givna ramar. När jag studerade grafisk design, så gav läraren oss uppgifter utan att vi varken instruktioner eller förkunskaper. Kunde inte förstå hur en lärare kunde vara så elak och sadistisk, för han sågade ju eleverna när de presenterade sina alster. Men i efterhand så har jag förstått att jag lärt mig mer av mina misslyckanden än jag lärt mig av mina framgångar och solskenshistorier. Men att lära sig av sina misstag i heminredning är svårt när man inte själv kan se vad det är man har gjort för fel. Ibland skulle jag tycka det vore bra att få titta på riktigt dåliga exempel på heminredning. Inte för att bara säga att det och det är fel, utan vara konkret och kunna utveckla på vilket sätt ett visst rum inte är bra. Men att man behöver ett bollplan. Någon att samtala med.
På samma sätt som det finns regler för god typografi, som t.ex. anger hur stor teckengrad som brödtext ska ha, hur bildtexter ska vara utformade och hur det gyllene snittet fungerar. På samma sätt med heminredning, vilka "basic regler" finns det som kan vara bra att ha i bakhuvudet och vara kreativ inom vissa gränser? Ta färglära t.ex. vilka färger ska man inte matcha i ett rum? och varför kan man inte ha dessa färger ihop? Eller materialval. Finns det någon tumregel för hur många olika träslag jag kan ha i ett rum? Och om det finns en sådan tumregel, vad blir konsekvensen av att ha för många träslag? Fast å andra sidan. Har sett ett hem där allt gick i Ek, golv, skåpluckor, bänksskivor. ek ek ek. Såg livlöst och trist ut.
Det är alltid ett problem med att förklara varför någonting inte ser bra ut, eller varför någonting ser bra ut. Det relateras ofta till personliga preferenser och egna känslor. Jag tycker det ser för kaotiskt ut, jag tycker det ser för livlöst ut.. det är ju subjektiva begrepp som kan vara olika från person till person. Därför är det så svårt att jobba med kreativa yrken, då mottagaren/beställaren/kunden inte nödvändigtvis tycker detsamma som en själv. Ibland skulle det vara bra att ha lite basic regler att kunna jobba utifrån, även när det gäller heminredning. Är Feng shui den enda "regeluppsättning" som finns?
Tack igen för din feedback. Gillar förresten dina väggmålningar. Jag skulle vilja måla en takmålning genom att montera upp en byggställning i sovrummet och ligga och måla uppe i taket. Men jag har inte bestämt mig för vad motivet i taket ska föreställa ännu. Men som sagt, dina väggmålningar var hur fina som helst. Fräscht. Inovativt. Du blundade inte när du valde färgerna. Hur valde du färgerna förresten? Varför blev det just dom färgerna?
/LuckyLuke
XXJessikaXX, 2011-07-14
Jag tror också det till stor del handlar om en slags "förmåga" att kunna inredning. En viss estetisk talang. Dock tror jag nog att vissa "grunder" kan vara till stor hjälp.
Till exempel det här med ljussättning, punktbelysning kontra mysbelysning, former, dvs, inte för mycket likformat i närheten av varann, färgsättning, textilier, kontraster, mjukt och hårt, material mm.
T
ill exempel tycker jag det kan bli lite stelt med för mycket "kvadratiska" och räta former på soffa, matta, bord mm, och vill gärna väga upp det med någon annan form, runt eller lite "kaos-format". Tycker också att stilleben blir mer levande om man har saker i olika höjder och att man just grupperar prydnadsföremål istället för sprider ut dem lite här och där eller på rad. För mycket små-saker tycker jag heller inte känns bra för ögat.
Vi är rätt duktiga på att möblera längs efter väggarna och gärna ha platt-tv:n som ett fokus i vårt vardagsrum. Så har även jag, men kan man få till en annan lösning är det bra.
När det gäller växter tycker jag alltid enfärgade krukor känns rätt, och även där gruppera dem två eller tre på rad, inte sprida ut femton olika blommor på en fönsterbräda i olika krukor. Kanske är jag väl inne på skruv, mutternivå men fönster och växter har ju de flesta och jag tycker det är ett oumbärligt tips...
Material i kontrast med varann tycker jag också kan göra mycket, dvs lite olika strukturer/material på kuddar osv.
En del kan tycka att man inte får ha det "för perfekt", dvs att man skall ha nåt litet överraskningsmoment i inredningen som gör det hela lite mindre "arrangerat". Det som egentligen inte "passar in" kan bryta av på precis helt rätt sätt.
Sen kan jag tycka att det är a och o att hålla sig till den stil man anammat. Lantlig stil för sig, modern för sig. Retro och orientaliskt, ja, you name it. Däremot kan vissa stilar korsas lite lätt om du frågar mig. Och det där är ju en svår balansgång. Ja, endel inreder ju lite "modernt lantligt" eller "retro-orientaliskt" och det blir ju kalas om man inte joxar runt alltför mycket.
Som sagt, finns väl ingen inredningsbibel. Och det viktiga är förstås att man trivs. Och inte kopierar andra hem rakt över :)
LuckyLuke, 2011-07-16
Tack Jessika.
Det var mycket intressant att läsa dina praktiska tips. Men jag förmodar att när det gäller rent designmässiga aspekter, så kan smaken vara så olika. Ungefär som med musik. Läste någonstans att när vi lyssnar på musik vi uppskattar, så aktiveras samma del av hjärnan, vare sig man tycker om hårdrock eller klassiskt. Att somliga tycker om att ha det på ett visst sätt medan andra föredrar att ha det på ett annat sätt. Att det inte finns något rätt eller fel - utan bara variation i tyckte och smak.
En regel jag dock tror finns, handlar om det du skrev om ljus. Vi behöver en viss typ av funktionell belysning för vissa typer av rum och uppgifter som vi sysslar med. Samma sak med ergonomi, det finns väldigt tydliga riktlinjer för vad som gör en säng, soffa eller arbetsstol ergonomiskt riktig.
Men jag tycker ändå om dina tankegångar. Och det är nog bra att känna till vissa tumregler, för att medvetet kunna välja att bryta mot dem för att åstadkomma en viss effekt eller känslomässig reaktion, men när man gör det, så ska man åtminstone veta varför.
Intressant det du skriver om föremål och hur man arrangerar dessa. På min hylla har jag ett gammalt troll som är tillverkat i naturmaterial. På samma hyllplan la jag en skallerorm och några jättestora kottar jag hittade när jag var i Frankrike. Det är totalt olika föremål, men de har ett gemensamt tema. Och på samma sätt är det kanske med krukor i fönstret. Att de behöver inte vara identiska, men de kanske behöver ha någonting gemensamt? Det är riktigt spännande och roligt att testa sig fram.
Tack igen för din feedback :)
/Henrik
NattTroll, 2011-07-20
..