har försökt spola undertråd i 3 timmar, men det går inte. Det blir slappt.
Testade o sy iaf, men såklart undertråden då blir slapp och ploppar upp som små öglor. Det blev till att sprätta 3 meter tyg.
Någon som kan hjälpa mig?? Vad gör jag för fel / vad är det för fel på symaskinen?
Det är en Husqvarna...trådrullen sitter ovanpå, den lilla undertråden sätter man på hö sida.
Trär tråden genom som vanligt fast ej genom nålsögat, och så drar jag den åt sidan o virar några varv runt lilla undertrådsrullen för hand. Och sen gasar på pedalen.
Uscha...=)
ingerk, 2011-05-10
Hej!
Tror nog inte att du ska trä tråden som "vanligt". Titta baktill på höger sida, antar att det sitter en liten ögla där, trä igenom tråden där, sen ner till spolen via en liten tabb på höger sida, hoppas att det ser ut så på din symaskin, därefter några varv runt spolen. Hoppas att det fungerar och lycka till!
Sessilou, 2011-05-10
tackar för svaret...men nä, det finns inget på baksidan. Uscha...blir galen!
Frågat runt o alla svarar olika! Fick rådet att trä tråden fast inte igenom allt som när man syr, men d känns helt fel...vet att jag inte gjort så förut. Provade nu iaf, men samma där, tråden blir slapp.
Någon annan som vet hur jag ska göra?
Har googlat efter bruksanvisningen på min maskin, men inte hittat.
Elimi07, 2011-05-14
På min huskvarna måste man dra upp tråden över en spännarm för att få undertråden ordentligt spolad. Jag trär den också som vanligt, till steget innan jag trär i nålen, sen måsten den upp över den lilla spännarmen och sen till spolen. Tråden ska inte gå över diagonalen på maskinen.