Funderar på att renovera köket och har fastnat på om vi ska ha kvar vår "gamla" spis (rostfri Husqvarna med varmlufts ugn) som är drygt två år eller köpa ny inbyggnadshäll och ugn. Jag själv tycker att det är ganska snyggt med en traditionell spis som bryter av lite i köket, men vi är osäkra på om vi kanske ångrar oss senare om vi inte hoppar på trenden men inbyggnadshäll och ugn. Bifogar en bild på hur det kommer se ut om vi väljer med inbyggnadshäll/ugn. Tyvärr har jag inte ritningen med spis.
Jag vill gärna ha tips och råd från andra hur de gjort och tänkt.
eeva71, 2011-03-20
hejsan ! en svår fråga, har själv ett kök med inbyggnadshäll samt ugn o micro i ett torn. Vi köpte vårt hus för några år sedan o då var det färdigt byggt så.
Snyggt, ja. Men nu börjar våra spisar ge upp o jag är nu i samma dilemma som dig=)
Men jag tror om jag skulle köpa nytt nu ,skulle jag faktiskt ha en "vanlig" spis o därmed frigöra utrymme för en längre bänkskiva, alltså mer arbetsyta, för det skulle jag absolut behöva!!
tråkigt men praktiskt =)
Linska, 2011-03-20
När jag byggde nytt kök prioriterade jag arbetsytorna istället för ugn och micro i högskåp. Är sååå nöjd med mina 120 cm mellan spis och ho!
Du kan ju välja häll och placera inbyggnadsugnen på vanligt "spisvis"
Micke-K, 2011-03-20
Tack för synpunkterna.
Skåpet kommer vara kvar hur vi än gör och arbetsytorna blir något större då micron hamnar i skåpet istället för att stå på bänken till vänster som skymtar i bilden. De fördelar som andra har framhållit med inbyggnadsugn är att det blir inte så höga lyft och det är lätt att se in i den om man placerar den i ett skåp. Om vi placerar en inbyggnadsugn under hällen har ju de fördelarna försvunnit och det blir ingen större skillnad mot att behålla spisen vi redan, fördelen är väl då att vi sparar dryga 15.000 kr.
Hoppas fler har synpunkter och tips!
eeva71, 2011-03-20
tja...du får ju mycket annat för 15.000 ;)