Hej,
Har gröna marmorskivor här hemma i fönstrerna som inte alls passar in efter vi har renoverat.
Någon som har erfarenhet att måla om dem?
Älskar dem ju för de är så tunga och stabila. Men färgen förstör hela alltet.
Fler bilder finns på: http://frunerolindstrom.blogspot.com/2011/03/mala-pa-marmor.html
Jag vill inte bli bombad av folk som anser att man absolut inte ska måla på marmor.
Utan konkreta tips på vad jag ska tänka på för att få ett bra resultat,
MVH
Malin
Marge, 2011-03-19
Du kanske kan prova och sätta dekorplast på dom. då är det ju även lätt att ta bort om du skulle ångra dig? Finns ju i hur många färger som helst och träimitation.
http://www.mellmine.se/shop/catalog/index.php/cPath/115_118
FruNeroLindstrom, 2011-03-21
Andrahandsvärdet på marmor är bara någon hundralapp.
Har hört andra som målat sina med fina resultat men kommer inte ihåg hur tyvärr.
Därför jag frågar.
Har för mig att de använde vanlig väggfärg.
Tack för tipset, ska kolla upp det där med att "klä om dem".
pysseliten, 2011-03-22
klä den med kontaktpapper det blir kanoners finns i massor av färger kolla mitt album datarum där har jag klätt vår i vitt .
FruNeroLindstrom, 2011-03-24
Är lite sugen på att testa det där med att klä in.
Men hur gjorde du med kanterna?
Svårt att få det snyggt där?
Tänkte nämligen ha hissgardin i köket när det är klart, då syns ju hela fönsterbrädan.
Hencopenko, 2011-03-24
Gör man ett hyfsat bra jobb med dekorplast så tänker man bara på avvikelserna om man känner till dom själv. Gör man ett riktigt bra jobb så kan ingen se skilnaden om man inte tittar riktigt nära..
Har gjort en hel del med dekorplast och jag har bara positiva saker att säga om det :)
memory, 2011-03-24
Hej!
Eftersom det går att måla kakel och klinker, typ matt sten, så kan det inte vara något problem med marmorskivor. Att klä in i plast kan lätt se "billigt" ut.
Tvätta med t-röd, använd en grundfärg som heter häftgrund sedan en lackfärg, det får givetvis inte vara vattenbaserad.
Lycka till!
Hencopenko, 2011-03-24
Som sagt om msn gör det bra så ser man ingen skillnad!
Modinskan, 2011-03-25
Plastigt eller ej, men använder du dekorplast så finns det möjlighet att återställa marmorn till hyfsat ursprungligt skick, målar du dem så är det kört. Det kan ju hända att du i framtiden kommer att vilja ha tillbaka marmorn eller att nästa ägare av din hus/lägenhet vill ha det.
ulbe, 2011-03-31
Använd dekoplast eller köp nya och sälj dessa på blocket. Måla tycker jag hade varit okej att göra om de varit förstörda men inte annars. Har ni renoverat allt annat så är nya fönsterbrädor ingen kostnad i sammanhanget.