Beroende på arkitekt så är det mellan 1910 till 1930. Vissa var före sin tid och andra höll kvar vid denna epok längre. Jag har tex bott i ett 1940-tals hus som då hade sådant golv du beskrev men med gabondörrar (en övergång mellan det gamla 30-talet och det nya 40-talet) och även högre takhöjd än vad man vanligen ser hos hus byggda på 40/50-tal.
Vad stilen kallas har jag ingen aning om. Om man vill söka efter sådana bostäder på tex hemnet så skulle jag sökt på fiskbensparkett
Modinskan, 2011-03-20
Hör inte till saken kanske men.... Dock tror jag golvet på bilden är ett undergolv, dvs det har tidigare varit täckt med tex en stavparkett eller mer troligt ett linoliumgolv. Vi säger ofta felaktigt att detta är orginalgolv, men med tanke på dess kvalite (kvistar o smala). Nu säger jag inte att det år fel att ha dem synliga om man nu trivs med det, har det själv.
Men annars så håller jag med i det ni skrivit.
Jessica., 2011-03-21
Jag skulle nog gissa att det är en sekelskifteslägenhet - 1930-tal.
De flesta av husen runt området (på albumet du länkade till), är just från ovannämda. =)
country-karin, 2011-03-21
Pelare och valv låter väldigt mycket klassicism, så 20-talets nyklassicism ligger ju nära till hands att gissa på.
Precis som redan sagts skulle jag säga 1910-20-tal eller tidigt 30-tal. Min lgh från 1931 passar in på det mesta av det du beskriver. På 40-talet blev det poppis med släta dörrar, men innan dess var spegeldörrar vanligt, på 20- och 30-talet ersattes ibland speglarna med glas.