Måste skriva av mig, ställa lite frågor och få lite andras syn på detta som jag funderat över ett tag nu. Vore otroligt snällt av er att läsa och kanske komma med idéer och reflektioner.
Jag har nyligen börjat hyra en lägenhet (etta, 44 kvm) som är ganska gammal, har tänkt vara här något år nu i alla fall, men den måste fixas till! I stora rummet är det påmålade tapeter, beige och lila (som ni kan se på bilden), i hallen är det gamla sunkiga tapeter som är typ grönblå och ganska mörka (man kan se dem på detaljbilderna i mina album) och i köket är det vitt och blått. I alla rum utom köket är det många stora hål efter skruvar och pluggar som borde spacklas igen.
jag har alltid velat ha en helt vit lägenhet, så att jag kan fixa den som jag vill med möbler, tavlor mattor och andra detaljer istället för att låta väggarnas färger bestämma. Jag har funderat på att måla allting vitt, men nu till frågan: Om jag målar väggarna vita så måste jag ju måla taket också för att det inte skall se smutsigt ut, men hur är det med övrig inredning, såsom dörrar, köksskåp och liknande? Jag vill ju inte att de skall se smutsiga ut. Dessutom är kylskåpet och spisen av en äldre modell som inte är helt vita i sig utan mer ägg/naturvita/ljusgula, om jag målar allt annat vitt, kommer inte de att sticka ut rejält då och se sjukt smutsiga ut? Vilken farg skulle ni isf rekommendera? vet att det finns olika nyanser och att man inte skall välja den helvita eftersom allt annat ser lättare smutsigt ut då, men hur är det på t.ex. Rusta där de har vägg- och takfärg som är vit, det står inget om nyans? Hur skall man veta om den då passar eller är helt kritvit?
Jag funderar på att måla över den lila fondväggen i beige så att hela vardagsrummet blir beigt, och sedan måla hallen i typ ljusgrått eller liknande, så att jag slipper måla allt det vita, fast samtidigt skulle jag vilja måla det också då det flertal ställen är ganska slitet, och då vore det ju lättare att bara måla allting vitt istället för att använda tusen olika färger hit och dit.
Jag måste dock köpa allt själv, och jag vet inte hur dyrt det är att måla i princip två rum helt i vitt? Jag är studerande och har inte oändligt med resurser, och dessutom är hyran ganska hög för mig som studerande så...
Åh alltså, jag är så delat, på ett vis känns det inte värt det när det är en hyresrätt, men samtidigt vill jag ju ha det trivssamt med fina färger och inte massa slitet och hål överallt. Dock känns det skit att jag måste städa upp efter de som bodde här innan mig genom att spackla och måla över deras stora hål i väggarna och måla över slitna partier. Hyresvärden sade att de inte kommer att göra något åt lägenheten, men att jag får måla på bäst jag vill, skall dock höra efter hur det är med väggarna, det står ju i kontraktet att man inte får göra stora hål i väggarna, och ändå har de förra hyresgästerna gjort det.
nene, 2011-02-12
Tack för alla svar! Skall höra efter med hyresvärden och försöka stå på mig :P Dock är det lite jobbigt iom att de sa att de inte kommer att göra något åt lägenheten. vi får väl se hur det blir.
nene, 2011-02-12
haha okej ;) Skall försöka vara lite smart då, haha!