Hej! Jag och min flickvän har ett gammalt skåp som vi tänker måla om. Skåpet är antagligen över hundra år gammalt och ljusgrönt. Vi skulle vilja måla det vitt, i 'sliten' stil dvs. matt färg där träytan är synlig i kanter och hörn. Nu till lite frågor:
Hur får man bort den gamla färgen? Har hört att mr.muscle eller natriumhydroxid fungerar?
Vilken färg är bra?
Hur får man snygg patina på kanter och hörn? Slipa ner färgen med sandpapper eller måla kanterna bruna och sen måla på tunt med vitt?
Modinskan, 2010-11-30
Snälla ta gärna reda på lite om möbeln innan du börjar slipa/måla den. Du skriver att den är över hundra år, är den det och den fortfarande har orginal målningen kvar så är det en stor risk att skåpet minskar i värde om ni ger er på med målarfärg. Är det inte originalfärg och den då är ommålad under de senare årtiondena så är det kanske inte så farligt att måla den en gång till, men kolla gärna det upp det innan. Dock står inte gamla målade möbler inte högt i pris förtillfället, men priserna varierar ganska kraftigt.
Tycker visserligen att det är bättre att måla den än att slänga skåpet om det är alternativet, om ni anser att skicket är uruselt.
antestor, 2010-12-01
Tack för era synpunkter! Det monetära värdet har inte så stor betydelse då det är min morfars far som gjort det. Vi kommer aldrig att sälja det ändå. Dessutom är det inte komplett, ursprungligen har det varit en helhet, typ sån här: http://hudiksfarginredning.blogg.se/images/2009/shabby-chic_52258855.jpg men lite mer fancy, en del svarvade detaljer osv. Fast nedre delen är sönder och det fattas många bitar. Det är alltså övre delen med glasdörrar som vi tänker använda som vitrinskåp i vardagsrummet.