Vad har du för jultraditioner?
# Mandel i gröten?
# Kalle Anka?
# Julafton med tjocka släkten?
# Klä granen dagen innan julafton?
# Jultomte?
Och så vidare. Det finns triljarder olika sätt att fira sin jul och jag är nyfiken på hur just du firar din jul och vilka traditioner ni har hos er,förutsatt att ni firar jul då.
LadyClose, 2010-11-24
Jag kan väl börja med hur vi firar jul hemma hos min familj. Först och främst är det bara jag, mina tre bröder, mamma och hennes sambo. Ingen "tjock släkt" vilket beror på att vi har ingen i Sverige (och dom vi har bor långt bort). Så det är "bara" familjen hemma hos oss. Dagen innan julafton firar vi jul hemma hos pappa med julbord och presentutdelning. Sen är det "uppesittarkväll med Bingolotto" hemma hos mamma med glögg och julöl.
På julafton inträffar ofrivilligt nog traditionen "köksapparat går sönder", händer det inte på julafton är det dagarna i närheten. T.ex en julaftonsmorgon för nåt år sen vaknade vi av en brödrost i snödrivan och åtta rostmackor bredvid.
Kvinnorna i hushållet har finsmycken och klänning och männen skjorta och slips, inget tvång men det känns otänkbart att gå runt i t-shirt och mjukisbyxor. Barnen far till pappa för att fika lussebullar och dricka kaffe medans mamma stökar på med julmaten som innehåller finska jullådor (kolråt/morots/potatis) ingen julskinka, lutfisk, dopp i grytan eller risgrynsgröt här inte.
Maten är avklarad innan Kalle Anka som vi brukar titta på, nu dom senaste åren ser vi endast Tomtens verkstad och sen fikar vi hemmagjord chokladpudding, finska julstjärnor och dricker kaffe. Paketutdelning är avklarad strax innan sju på kvällen.
Sen spelar vi sällskapsspel, ett år var det Monopol, ett annat Yatzy, förra året var det frågesport och ett sånt där fotbollsspel : http://www.magnusanderssonab.com/fotbollsspel/Fotbollspel_wood.jpg
Sen dricker vi en massa vodka och rasar i snödrivorna, det är den julen!
LadyClose, 2010-11-24
Jag glömde nämna att hos oss är tomten portad då jag lider av fobi, vi har dock en annan variant på "tomten" som brukar komma, en är Vikingatomten med hjälm och yxa (dock får vi inga julklappar av han, mest tusen nålar och svordomar). Och sen har vi haft Gällivaretomten med häng, blinkande huva och en handbollsoverall.
Sockertoppen, 2010-11-24
Neppy!
Härligt att du vill hjälpa de hemlösa! Själv är jag med i Frälsis, och varje julaftonseftermiddag/kväll har vi öppet för de som vill komma. Vi bjuder då på julmat, lite uppträdande, levande musik mm. Det blir en hel del av de hemlösa som kommer. Naturligtvis får de också en julklapp. Känns fint att de med kan få julaftonsfirande trots sin olyckliga belägenhet.
LadyClose, 2010-11-25
Eh, blir man lynchad om man säger att man aldrig sett Karl-Berils julafton? ^^;
sparris, 2010-11-25
Vi kör en rätt opretentiös och avslappnad jul i min familj.
Nån gång mot eftermiddagen går jag hem till päronen, det fikas lite, käkas lite senare, öppnas lite klappar. Tända ljus. Det brukar finnas en ask After Eight till julklapparna, men numer tycker jag det är lite väl sliskigt så i år ska jag försöka smyga in en låda NK-mint istället. :)
Mycket prat och skratt. Man klär sig lite fin om man orkar men inte full gala.
Ingen kollar Kalle längre men jag vill gärna se Karl-Bertil.
Julmat blir det mindre och mindre av för varje år, dels äter jag inte kött, dels är det ingen som vill äta sån mat i veckor efteråt.
I mitt eget hem är julgranen det viktigaste, i nästan 15 år bodde jag så trångt att jag inte kunde ha nån gran och jag längtade nästan ihjäl mig. Så en fin doftande gran med röda kulor vill jag ha. Och en vas med amaryllis!
Annars inte så mycket pynt men mina juklädda Evangelion-tjejer står på skåpet ovanför tv:n.
Brukar köpa mig en helt egen ask Aladdin att mumsa på till jul och mellandagar. Lite clementiner och torkade fikon brukar det också bli, och på juldagen kommer föräldrarna hem till mig och äter lutfisk. I lööv lutfisk,
sparris, 2010-11-25
Grejen med Karl-Bertil för mig är Tage Danielsson(varför behövde han gå och dö? vilket slöseri) och Dompans musik... *tantvarning*
LadyClose, 2010-11-25
Alladin, ja det är verkligen jul för mig! Dom där äckliga romrussin, ägglikören och körsbärslikören, huu. Och vi ungar som alltid försökte lura i nån av syskonen en romrussin. Det var som en tävling och det gick så långt att en öppnade locket på en "god" och fyllde den med romrussin. Ja vilka minnen.
Men numera köper mamma bara Paradis och det är inte lika roligt.
LadyClose, 2010-11-25
Jolly
"Jag har närt en kommunist vid min barm!"
Det citatet har jag hört och det är lite det som gör att jag är sugen på att se Karl Bertil själv. Vilken tid går det på julafton?
sparris, 2010-11-25
@LadyClose: Ofta kl 19 på kvällen, men var inte för säker utan kolla tv-tablån.
Byta fyllning i pralinerna :D
LadyClose, 2010-11-25
Ja i år ska jag försöka att inte missa det!
Sparris
Det gick inget bra för han, chokladen vart alldeles "mojsig" så det utänkte offret klarade livhanken i behåll ;D