Använder ni böcker som stilleben eller prydnad? vad tycker ni om detta?
Kan ni tänka er att riva sönder/klippa ut saker ur böcker om man tycker de är fina (och ha som tavla tex)?
Kan man spara på böcker man aldrig läser?
Vad ska man göra med böcker man ärver?
Har ni några bra tips/bilder på bokförvaring som är mer originellt än en bokhylla?
Pocket eller inbundet?
Sparar ni omslagspappret på inbundna böcker?
Uppslagsverk i bokform och dylikt, behövs det idag? (Vad göra med de gamla band man eventuellt fått ärva av farmor?)
Alla svar och åsikter är välkomna i denna tråd!
(synd att man inte kan svara på enskilda inlägg!)
Okej börjar med att svara på Neppys frågor:
Kan ni tänka er att riva sönder/klippa ut saker ur böcker om man tycker de är fina (och ha som tavla tex)?
Jag känner mig lite ambivalent till den frågan, jag skulle inte kunna "stycka" en bok på det sättet.Men å andra sidan kan jag använda tidningar och klippa och klistra ihop kollage. Jag köpte t.ex ett gammalt nothäfte och klippte ut en sida och gjorde en tavla.
Kan man spara på böcker man aldrig läser?
Jag tycker nog inte att man ska köpa och behålla böcker man troligtvist aldrig tänkt läsa eller läsa om. Då kan man "skicka vidare" till nån annan eller ge bort till Röda Korset.
Har ni några bra tips/bilder på bokförvaring som är mer originellt än en bokhylla?
Egentligen inga bra men www.coolstuff.se har en produkt som heter SelfShelf som jag tycker är rätt rolig (se bild längst ner)
Pocket eller inbundet?
Pocket! Tar mindre plats, är billigare, väger mindre och är lättare att hålla i när man läser.
Sparar ni omslagspappret på inbundna böcker?
Syftar du på pappersomslaget till böcker? Jag h-a-t-a-r pappersomslag som man kan ta lös. Går lätt sönder och är opraktiskt att ha runt boken när man ska läsa. Jag brukar ta bort dom.
Uppslagsverk i bokform och dylikt, behövs det idag?
Haha, neeej vi har ju wikipedia! Jag har tre stycken uppslagsverk från Prisma, jag brukar använda en av dom som "underlag" för min datamus när jag sitter med min bärbara dator i soffan och ska rita med datamusen.
LadyClose, 2010-11-22
Jag har en bok hemma med en jättefin illustrerad hund på. Den skulle jag vilja riva sönder å rama in, men boken är ju så fin (och användbar/läsvärd) att det känns sjukt onödigt). Då kan det ju lika gärna stå lutad mot väggen som alla mina andra tavlor.
Kan du intebara scanna in motivet och skriva ut? Då får den fina boken vara hel och användbar.
Däremot har jag lite problem med bokhögar som fungerar som sängbord å liknande, jag blir nervös å tror det ska välta vilken sekund som helst!
Jag brukar ha bokhögar på sängbordet så att jag har böckerna nära till hands men böcker som ett sängbord? Err, ska man ställa tékoppar och vattenglas på bokomslaget...då blir det fula ringar. Nej huvva.
LadyClose, 2010-11-22
Jolly
Ja jag har också sett det, eller folk som har GIGANTISKA pelare med tidningar/böcker. Eh, jag tycker att det är jobbigt att ha bara tio böcker staplandes. Lite lurigt om man vill läsa boken som är längst ner. Men hur gör dom som har flera meter höga staplar? Opraktiskt som fan.
"... har böckerna i högar som "ben" och så en skiva ovanpå "
Vad, som ett bord eller? Låter häftigt i teorin men hur funkar det praktiskt?
sparris, 2010-11-23
I mitt hem skulle 'arty' bokhögar som sängbord el dyl bli klöspelare för katterna på tio minuter. Dessutom går de ju inte att smidigt flytta på vid städning heller. Ser mest krystat och stökigt ut på de bilder jag sett det, tycker jag. :)
Jag gillar böcker jättemycket men för mig är texten det viktiga, jag skulle älska att kunna ladda hem vilka böcker som helst på samma sätt som musik, behöver absolut inte ha en fysisk pappersbok att hålla i.
Föredrar nog pocket i de flesta fall. Och uppslagsverk kan jag inte påminna mig att jag begagnat mig av det senaste decenniet :O
sparris, 2010-11-23
Intressant!
Att jag har mina böcker i ett stängt skåp utan glas och bara behåller det jag verkligen älskar eller har nytta av kan jag och säkert mina närmaste också dra ett antal paralleller till, både bra och ev. mindre positiva(?).
Mycket tänkvärt!
LadyClose, 2010-11-24
Påtal om böcker, behålla och skicka vidare så har jag idag rensat i min bokhylla och -faktiskt- lyckats fylla en papperspåse från konsum full med böcker som jag ska ge till Röda Korset. Det är första gången jag rensar bland mina böcker och det kändes väldigt jobbigt men samtidigt känns det förlösande att bli av med böcker som jag aldrig komma vilja läsa igen (och nu har jag plats för nya böcker, mohaha!)
sparris, 2010-11-24
Och tänk sedan hur det blir, ska man fortsätta att bara hoarda böcker och andra grejer ad infinitum så kommer man ju behöva köpa större hus....eller hyra hos Shurgard :P Känns som man kan ha roligare för de pengarna =)
Reagerar ibland lite på mantrat 'förvaring, förvaring, förvaring' som råder överallt nu. Ge fan i att köpa så mycket skit istället!
LadyClose, 2010-11-24
Sparris!
I mitt hem skulle 'arty' bokhögar som sängbord el dyl bli klöspelare för katterna på tio minuter.
Jag har råkat ut för nåt liknande. Om jag råkade lämna en tidning eller en bok obevakad på golvet (jag brukar lägga boken jag håller på att läsa bredvid sängen t.ex) så var minigrisen framme på en gång och tuggade i sig alltihopa.
En god bok var det bästa han visste....ha...ha..
LadyClose, 2010-11-24
Neppy
Säg till om du hittar en sån kurs för då ska jag också gå den. Håller på och rensar bland mina saker och det är lite deja vú när jag hittar gamla anteckningblock, lappar man skickade till kompisar på högstadiet, teckningar och så vidare och jag kan inte slänga bort dom!
Jag blir galen på mig själv då jag har för mycket saker men inte kan förmå mig att skiljas från dom. Ibland får jag en stark impuls att bränna ner allt.
moreismore, 2010-11-25
Jag gillar böcker och tycker att dom gör mycket för ett hem.
Med Ipad för böcker och film och musiksamlingar i datorn så har man ju på nåt sätt städat bort allting som vittnar om ens smak när det gäller kultur. Jag tycker det är kul att se vad folk läser, kunna låna eller diskutera en bok.
Jag tycker ofta att man hör att man ska rensa, en sak in en annan ut osv. Det viktigaste för mig är att jag känner harmoni, omger mig med saker jag tycker om och att det är snyggt. Att det ska vara praktist eller lätt att städa lägger jag inte så stor vikt vid.
Vi har en massa böcker, säkert en massa som vi aldrig kommer läsa igen. Men jag känner inget stort behov av att rensa.