Hej, jag ska renovera mitt badrum.
Det vi ska göra är att riva allt
Taket är redan nersänkt, och där ska in spot
det ska kaklas
Såklart ska det in fuktspärr osv
inkaklat badkar (ej bubbel/massage)
Nya sanitetsvaror
Toaletten ska byta plats ca 1 m
Nu undrar jag vad som är viktigt att en fackman gör?
Vi har rörmokare i familjen så det fixar vi själva.
Min pappa är byggare/armerare/betongare, och han har själv renoverat sina badrum själv.
Så allting KAN vi göra själv, med förhoppningsvis bra resultat.
Men frågan är vad man absolut inte ska göra själv?
Vad jag förstår så är ju fuktspärren viktigast, om det nu inte duger att en erfaren byggare satt upp sånt, vad kostar det isåfall att hyra in en som gör det?
Vi hade en fuktskada en gång i ett badrum hemma, som pappa hade renoverat, det fick dom ersättning för sen av försäkringsbolaget, för att det var rätt gjort.
Men jag bara undrar, för säkerhets skull:)
Modinskan, 2010-09-03
Hus eller lägenhet??
har en arbetskompis som bor i lägenhet och som har åkt dit på att själv renovera sitt badrum, det blev extremt dyrt även fast det ej än var någon skada, då allt fick göras om av fackman.
Orsaken är att bor man i en lägenhet måste föreningen godkänna att man själv renoverar badrummet och detta begärde han inte innan, utan efter att han var färdig så var en granne på beskök och han påtalade att han gjort renoveringen själv. Grannen tog upp ärendet på föreningens möte och killen fick två val
1. Göra om badrummet med fackman.
2. Skriva något slags avtal med föreningen om framtida skador och i-fall-hand-sålde klausul.
Han är ganska ekonomisk och räknade noggrant på det hela och valde punkt 1, då det andra hade blev betydligt dyrare då det på något sätt påverkade värdet på lägenheten. Har också uppfattningen om honom att han gjort arbetet enligt gällande byggregler map tackskickt mm, då vi ofta under hans renoveringen diskuterade vad han gjorde, sådetta var inte orsaken till föreningens beslut.
Vill igentligen inte skrämma dig, då jag själv tycker det är jättekul att göra allt själv, men bor du i lägenhet, ta reda på reglerna ordentligt innan ni sätter igång!!
grillspett, 2010-09-25
Kolla min album "badrum".. Vatten o el ledningar anlitat firman men resten gjorde jag själv . Spara inte på fuktspärr om du tänker göra det själv. Jag håller med Neppy 's 2 inlägg !!
nicoletta, 2010-10-28
ha allt på papper om ni har hjälp..garanti garanti garanti!!!!...spar kakel o klinker minst ett paket av varje så om något går sönder när ni borrar upp saker som tex krokar eller i en framtid har sönder kakel så har ni rätt kakel/klinker med rätt färgkod!
spara alla kvitton låt en fackman göra jobbet om ni är osäkra...det kan bli dyrt att göra fel....våtrumsprimern skall göras rätt!...sätt in en luft avfuktare..det är underbart..om ni bor i hus alltså....den tar bort fukt efter duschen o annan odör så att säga.....Lycka till/mvh