Vi är relativt nyinflyttade i ett stort gammalt hus och nu har vi stött på patrull!
Det rummet som ska bli vårat sovrum står just nu med "rena" timmerväggar. Vi behöver alltså ha lite koll på vad man sätter upp, och hur, för att skapa en innervägg helt enkelt.
Gips? Hur isf? Väggen rör ju på sej.
Masonit? Spån?
Hjälp!
MimmiLinnea, 2010-08-27
Vi har gjort tvärtom i vårt hus, och plockat fram timrad vägg. Bakom tapeten hittade vi på olika ställen masonit och lerklining, så det beror väl på hur "äkta" ni vill göra jobbet :)
MimmiLinnea, 2010-08-27
*dubbelpost* Sorry..
Arson82, 2010-09-01
Regla upp väggen. Isolera, spånskiva (skönt att ha om man ska sätta upp saker)sen gips.
Överlappa sarvarana på spånskivan med gipset. spackla, armeringstejp, spakla 2 gånger till. Slipa efter varje spakling med. Klart!
ThorstorpsGard, 2010-09-13
Tycker gips inte passar i ett gammalt hus. Väggen kommer att bli "död" och se för modern ut.
Mitt förslag är lumppapp! Fyll i mellanrummern mellan stockarna med husfix eller liknande. Det behöver inte alls bli helt slätt. Tapetsera sedan med lumppapp riven i rutor ca 50x60cm.
Det är också enkelt att tapetsera med de små lätthanterliga bitarna och inget underjobb behövs!
Har du ett gammalt hus är det även historiskt rätt, då tapeter i rulle inte fanns före ca 1860.
Lumppappen kan du sedan måla som du vill.
Hör av dig om du vill ha mer tips om hur man gör och var materialet kan köpas.
Tidiz, 2011-03-13
Måste bara säga "Du är galen!" Jag funderar på en lösning för att få det att se ut som timmervägg i vårt hus. :)
Men till din fråga, med tanke på att timmer är ett "levande material" skulle jag sätta ett "dött" som gips för att slippa få rörelsen så tapeten spricker framöver.
Kan försöka få ta på min pappa och kolla med honom vad han föreslår då han borde ha koll som snickare/timmerhusbyggare.