Jag tänkte sätta upp mina gardinstänger (Beskåda från IKEA).
Saken är den att om man inte vill att gardinerna ska täcka halva fönstret så måste man sätta själva fästena så himla långt ut på väggen från fönstret!
Förstår ni vad jag menar? Ser ju jättekonstigt ut!
Eller finns det något annat smart sätt?
Jag vill att så mkt som möjligt av själva fönstret ska synas lixom.
Velouria, 2010-07-27
Jag tror jag förstår hur du menar, men hur du än gör så måste ju gardinerna sitta i något på just den platsen de ska vara. Vill du inte att de ska täcka fönstret så måste det finnas fästen utanför fönstret.
Men det finns ju andra lösningar än just de här fästena du nämner. T ex om det inte är gardiner du ska dra för behöver du ju inte en lång gardinstång över hela fönstret.
Rodavillan, 2010-08-06
Jag förstår inte problemet riktigt, du har ju gardiner som täcker "väggen" och ingen ser att det inte är fönster, däremot tror de att du har jättestora och härliga fönster!!
Jag tycker inte att det ser konstigt ut och jag gjorde så där jag bodde tidigare så att mina små fönster skulle se större ut! Frågar man experterna så gör de så för de flesta vill inte täcka för ljuset utifrån.
Annars kan man ju sätta upp en vajer, de är ju tunna och ganska diskreta och de kan man ju sätta upp på olika sätt. Skenor finns det ju också (billigast på Ikea) som man kan sätta upp i taket från "vägg till vägg" och då kan man ju dra gardinerna som man känner för för tillfället.
Lycka till!!
Zarah-Lou, 2010-08-30
Vi har väldigt speciella fönster i vår lägenhet, och vi ville kunna dra i för gardiner för solljus (vi har solen liggandes in mot vardagsrummet hela dagarna..), samtidigt som vi vill kunna "dra bort" våra gardiner från fönstrena så långt bort som möjligt oxå.. ville alltså kunna dra gardinerna enkelt (fram och tillbaka) utan att "ett fäste" skulle sitta i vägen.. vår lösning blev vajer! :)
Ser riktigt coolt ut och man kan dra gardinerna precis som man vill :)
Superlätt att byta gardinerna oxå, lossar på vajern genom att snurra i ena fästet, ta av fästet från kroken och dra av/på gardinerna :)
Suddig bild, men här kan du se på ett ungefär hur det ser ut (vajern är inte helt spänd på bilden heller):
Har även skrivit ett blogginlägg om vår vajerlösning med lite fler detaljbilder:
http://zarlei.com/vajer-istallet-for-gardinstanger/