Hej!
Jag har just startat ett litet inrednings-/renoveringsprojekt!! :) Vårt hemska badrum.... (Har tidigare skrivit om det i ett hjälp-mig-album" men visste inte hur jag skulle uppdatera med mina nya frågor så jag skriver och frågar här istället. Här är länk om ni vill se bilder för att förstå (saknas lite på bilderna t.ex den blå byrån, tvättkorg m.m):
http://www.styleroom.se/album/18927
Nu har jag ett badrum med mörkt furutak, smutsig och sliten vävvägg och rödorange plastmatta på golvet. Låter det inte "fint"? Har haft en blå byrå med många lådor där våra tre barn haft sina underkläder, pyjamasar och de kläder de använder för dagen. Två av lådorna har varit lagerlådor med extra tandkräm, shampo m.m.
Ovanför byrån har jag haft två konsollhyllor med korgar för att förvara salvor, linsvätska, diadem plus en massa skräp... På byrån har vi också korgar med hårband, tvättlappar m.m.
Sen har vi haft ett jättefult badrumsskåp ovanför handfatet. Under handfatet ett skåp med hårfön, badhanddukar, barnens fotbollskläder. Jättetrångt...
Nu vill jag slänga ut spegelskåpet och byrån! Bort med en massa öppen förvaring (som korgarna på konsollhyllan) för det ser så stökigt ut.
Jag tror att vi förvarat onödigt mycket i vårt badrum. Fotbollskläderna ska nu förvaras i tvättstugan och en del av "lagret" kanske får plats i den nya hallskrubben vi håller på och bygger.
Idag har jag börjat måla!! Taket blir vitt och väggarna fortfarande vita (fast uppfräschade). Golvet blir troligtvis mörkmörkgrått. (Finns sånt kakel i duschen)
Kanske blir det mörkgrå mosaik/kakel i en ruta ovanför tvättstället. Sen ska en stor spegel hängas upp ovanför (och badrumsskåpet ska slängas bort så långt det bara går!) Något tips på bra, stor spegel?
Svartgrått och massor med vitt är grunden i färger har jag tänkt mig. Har t.o.m. fundering på att måla insidan av den gamla spegeldörren i samma färg som golvet. Tänkte det kunde bli en rolig effekt. Toalocket ska bytas till ett svart.
Nu klurar jag på förvaring:
Skulle vilja ha något slags högskåp med dörrar istället för byrån. Har kikat på ikeas köksskåp (högskåp), funderat över garderob (men det kanske känns just för mycket "garderob"). Har kollat lite på billybokhylla med dörrar. Vad kan man ha??
Sen har vi ett utrymme bredvid toaletten. Där funderar jag att ha en bänkskiva (lite kapad så den inte blir för djup). Under skivan tänker jag mig förvaring i uppskruvade skåp/lådor eller hyllplan (ska vara lätt att städa). Kanske någon hurts på hjul annars skulle bli bra (om man hittar så låga). Tvättkorgen ska också få plats där under.
I bänkskivans framkant tänkte jag hänga ett draperi. Ovanpå skivan kan man ha viss förvaring t.ex en snygg korg med extra toalettrullar eller glasburkar med hårsnoddar. Bänkskivans höjd tänkte jag anpassa till fönsterbrädan på toalettens enda fönster (sitter ganska lågt). Vad kan man ha under bänkskivan tro? Skåp? Hyllor? Lådor? Vad? Behöver ju möjlighet till förvaring.
Vad tror ni om mina idéer?? Hoppas någon orkat läsa så hä långt! Husets stil i övrigt är gammeldags med moderna inslag. (Ifall det har någon betydelse. Vill kunna ha moderna men inte "superpejsarplastigt")
Hoppas på lite svar!!