Vi går i "köpa-Tv-bänk-tankar" och har kommit fram till att det bästa egentligen vore att göra om den Tv-bänk vi idag har till ett sideboard, nämligen MALM-byrån med sex lådor. Nu undrar jag om det är någon annan pysslig SR:are som har gjort något liknande?
Vi har en begränsad vägg att ha vår TV på och de flesta tv-bänkar eller sideboard är antingen för långa/korta eller för smala/breda. En tanke som slog mig var att man kanske bara kunde ta bort lådorna, skapa hyllplan och montera dit 4 st skåpsdörrar. Tror ni det är fullt möjligt att göra en sådan lösning om man inte är extremt pysslig till naturen? Eller blir det vääldigt komplicerat? Någon annan som gjort något liknande?
Velouria, 2010-06-07
Det låter omständigt och jag tvivlar på ett så bra resultat att sätta dörrar istället för lådor.
Vad har ni för mått på väggen som det måste anpassas efter? Tycker det brukar gå att hitta lösningar.
PuMad, 2010-06-07
Vi kan bara ha en möbel som är 160 cm lång (varken kortare eller längre), och den måste vara minst 45 cm djup, och inte djupare än ca 50 cm. Höjden är oväsentlig. Vi behöver förvaring så den storleken vi idag har (MALM-byrån) är egentligen precis perfekt! Med undantag för att vi inte kan få ner några tekniska prylar i lådorna! I dagsläget står förstärkaren, dvd:n osv bredbid Tv:n och tar en oerhörd plats.
Därför föddes tanken att sätta hyllplan vid reglarna för lådorna (de färsiga mellanrummen mellan lådorna) och sedan bara fästa 4 st skåpsdörrar med gångjärn.
Velouria, 2010-06-07
Det går säkert, men svårt att få dörrar i exakt samma "ek-färg", vilket kanske gör att det ser konstigt ut. Eller skulle ni ha dörrar i annan färg alternativt måla hela?
Testat googla tvbänkar som är just 160 cm?
Velouria, 2010-06-08
Lådinsatser stjäl ofta väldigt mycket plats, dessutom går det inte att stoppa in skivor i spelaren med en front framför. :p
Men om man gjorde om lådorna till hyllplan, dvs använda befinliga fronter som luckor istället. Inte öppna åt sidan utan fälla ner.
PuMad, 2010-06-08
Min tanke var att ev måla om ek-MALMEN till en obruten vit färg och att sätta dit vita trädörrar (i obruten vit färg) eller alternativt dörrar med frostat glas.
Förstärkaren vi har går inte ned i lådan idag, möjligtvis om man skulle plocka ur lådan ur byrån, stoppa ned förstärkaren och sedan sätta dit lådan. Då kanske det skulle fungera, men t ex dvd-spelaren måste man ju kunna sätta i dvd-skivor och dessutom vill jag att man ska kunna byta kanal osv utan att behöva ha lådan/dörren öppen. Därför tänkte jag att jag måste ha glasdörrar eller dörrar där signalerna från fjärrkontrollen går igenom.
Ett annat alternativ är ju annars att behålla de två översta lådorna (lådor är ju bra på sitt sätt) och bara sätta dörrar på de två nedersta lådorna (4 st lådor totalt). Allt beroende på vad för mått man kan hitta dörrarna i.
Jag har sett att det finns en sådan där "förlängare" som man kan ha stående på byrån/sideboardet som sänder signaler ned till de tekniska prylarna - kanske kan vara något?!