Vi har precis köpt en villa, öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Furutak, som vi funderar på att måla vitt, taket är i vardagsrum, hall och kök, sitter alltså "ihop". Köket går i körsbär, hur blir det med ett vitt tak? Har ni några erfarenheter av detta?? Alla tips och idéer tas tacksamt emot!
lantislygdman, 2010-05-24
Jag gjorde misstaget att inte kvistlacka innan målning och det resulterade i ett gulnande tak....INTE snyggt! Så mitt råd blir, fråga i färgaffären hur ni ska gå tillväga.....Annars tycker jag att vitmålade trätak är jättesnygga, så kör igång! Det blir så ljust och luftigt med vitt...Lycka till !
Sockertoppen, 2010-05-24
Man kan lasera, det blir också snyggt. Då blir det ljust, men man får ändå en levande yta. Vet inte om man måste kvistlacka för det. Har för mig att man inte måste, men vågar inte säga säkert...
lingefjord, 2010-05-24
Vi har påbörjat målning av vårt furutak och jag kan klart rekommendera att måla tak, trots att det är pissjobbigt...
Min sambo pratade med en gammal räv i måleri-branschen som menade att förr eller senare lyser det igenom men det bästa han kunde rekommendera var att måla med våtrumsgrund-färg! Jopp, det låter konstigt men enligt honom var det bättre än kvistlack och vanlig grundfärg. Den täckte väldigt bra tycker vi...
Att lasera gillar inte jag personligen, vårt tak i badrummet är laserat och sedan vi flyttade in i höstas har det blivit mer och mer beige-rosa med stora gula fläckar :(
Men smaken är som baken, det jag kan rekommendera är våtrumsgrundfärg och sedan vit färg som täcker bra. Det blir väl att stryka på tre-fyra gånger men resultat är värt det :D