Är det fler än jag som älskar loppis eller övrig shoppis? Oh, så kul, köp, köp, köp!...Sen är man plötsligt ÖVERMANNAD av pryttlar och pinaler.
Var går balansen mellan att ha ett hem som är trevligt, utan att vara överhopat, lättskött, utan att vara kalt? Jag tycker det är svårt. Oftast blir det att jag går från dike till dike, och inte blir nöjd oavsett...
Hur gör ni?
Velouria, 2010-05-19
Allt behöver inte vara framme samtidigt. Även om det är något du gillar kan du ställa undan det ett tag för att sen ta fram och ställa undan något annat.
Sen försöker jag vara väldigt selektiv när jag köper något, det gäller även loppis. Kvalitet > kvantitet.
PuMad, 2010-05-19
Mitt hem är rent och stilfullt, inte en pryl för mycket någonstans (vilket jag avskyr!). När varje sak har sin plats (så även i skåpen/förvaring) då är det oftast precis lagom. När man t. ex. kan röra sig fritt utan att slå fötterna i prylar på golvet, när man kan äta middag utan att behöva tömma middagsbordet, när man kan hacka lök utan att flytta på t. ex. théburkar, när man kan lägga ifrån sig något på toaletten (och då inte på golvet), när man kan sätta sig i soffan utan att flytta runt 10-tal kuddar. Då är det lagom. Och också överraskande lättstädat! =D
När man inte har tillräcklig förvaring eller t. ex. när en byrå är överbelamrad med prylar (även om varje sak för sig är fina) så har man FÖR MYCKET. Då blir det rörigt, stökigt, hemmet sprider negativ energi, och ser mer eller mindre ut som ett lagringsmagasin. Ursäkta ordvalet, men hemma hos oss tål vi inte sådant. Vi är allergiska mot sådant, tycker vi känner oss kvävda bara av att vara i ett sådant rum och vi förstår inte riktigt hur man kan välja att leva så. Men det är ju varje enskild persons val, och alla är vi olika - tur det! Bara vi slipper leva så så är vi glada =D Det är ju trots allt inte mängden prylar som spelar roll utan hur de används, vad de betyder för en, hur de passar in i hemmet o.s.v. som skapar den där efterlängtade sköna harmoniska balansen.
Men återigen, vi gillar öppna och ljusa ytor, moderna kantiga ting som enligt vårt tycke är stilfullt. "Less is more" stämmer mycket bra in i vårt hem. Kanske att "mer prylar" överallt skulle göra sig bättre i ett mer romantiskt/lantligt inrett hem..
Personligen gillar jag inte loppis - inte av den orsaken att möblerna/prylarna är begangnade - utan att mycket helt enkelt är skräp som håller dåligt. Dessutom tenderar man att fastna i fällan att "loppis är så billigt" så då köper man mer prylar än vad man egentligen hade tänkt/borde/behöver. Delar av vår familj är "loppistokiga" och det är nog den absolut största anledningen till varför vi får allergisk reaktion av loppisar.
Mitt tips är att inreda lättstädant (dammsugare + mopp + dammvippa) så blir det per automatik inte för mycket prylar utan helt LAGOM =D
Lycka till!
Sockertoppen, 2010-05-21
Jag måste få tacka er som skrivit här. Det är värdefulla råd ni gett mig, och jag känner en sån LÄTTNAD! Somligt ska nu säljas, annat skänkas, vissa grejer blir fina gå-bort-presenter, och en liten del ska läggas undan, för att användas till variation. Naturligtvis blir det en begränsning med loppisbesöken också.
Jag anser väl inte att tråden är avslutad. Vill fler kommentera, tas det tacksamt emot!
moreismore, 2010-05-22
Jag är väldigt kräsen när jag handlar. Samtidigt kan jag köpa nåt jag egentligen inte har nån användning för bara för att jag gillar det.
Att inreda för att få det lättstädat är inget jag utgår ifrån. Var sak har sin plats tänket är inget för mig, antar att jag inte är så ordentlig/pedantisk.
Om man skall lyckas med "less is more" så tycker jag att att huset/lägenheten måste vara intressant i sig; vackra rum, fönster och dörrar. Materialval och möbler måste vara vackra och tala för sig själv.
En tom sekelskiftsvåning med bara några få väl utvalda möbler är otroligt vakert medans ett pakethus med stilren inredning från chili och IKEA inte faller mig i smaken.
Om man tycker att man har för mycket aker är det ju inte svårare än att sälja det eller ställa upp på vinden.
Samtidigt som jag själv har mycket prylar och kan älska den stilen så har jag väldigt svårt för "shabby chic" och den romantiska gulliga stilen.
limpan, 2010-05-23
Allt handlar väl mest om vad man själv tycker om, en del skulle säga att vi har det kalt hemma, men själv tycker jag det är mysigt. Satsa på snygg belysning som ger rätt ljus och snygga möbler som man fokuserar på så behöver man inte så mycket prylar överallt. Som moreismore säger:
"En tom sekelskiftsvåning med bara några få väl utvalda möbler är otroligt vakert medans ett pakethus med stilren inredning från chili och IKEA inte faller mig i smaken."