Hej!
Kan någon hjälpa mig hitta rätt i inredningsdjungeln? Jag letar efter inspiration, men det jag är ute efter är inredning som blandar rustikt med inslag av modern design. Bortsett från Shabby Chic (som ser tjejigt ut) eller New England (som mest går i vitt och blått). Vad finns det då kvar för stilar?
/LuckyLuke
LadyClose, 2010-04-06
http://www.theselby.com/
Där finns nåt för alla!
JacquelineTamm, 2012-01-22
Välkommen in till min hemsida och blogg om inredning! här finns massor av inspiration och förhoppningsvis kan du hitta nåt för dig. lycka till!!
Om du har mer frågor hjälper jag dig gärna i gästboken jag är lite små tokig i inredning och brukar hjälpa vänner med att hitta deras stil till deras hem! kanske kan hitta din me :)
http//:www.homesweethomebyj.com
mvh
Jacqueline Tamm
LuckyLuke, 2012-01-22
Hej Jacqueline!
Tycker om din turkosa kista som du hittade på en loppis :) Jag gillar föremål som har en historia och det blir mer personligt. Jag tror jag har hittat min personliga stil. Det är lite djungelmysigt cowboyrustikt med mycket växter, naturmaterial, stengolv, massivt trä, djurhudar och järnsmide. Mina intressen av sällskapsspel, hästar, böcker och det faktum att jag älskar att måla & teckna - allt det sätter sin lilla prägel i mitt hem, som gör det unikt. Men jag gillar flera av dina detaljer i ditt hem. Kul att du vågar blanda som du gör och ändå får det att se genomtänkt ut. Har du någon atalje i ditt hem där du är kreativ? Jag har skapat en liten "atalje" i mitt sovrummet. Men jag får inte in tillräckligt med dagsljus. Om du vill kan du få ge mig tips på hur jag ska måla om eller tapetsera där inne? :-)
Jag vet inte, kanske är nyckel till ett personligt hem att just hitta sin personligt, vad man är intresserad av och låta det synas? Inte så lätt kanske när man är en hel familj med olika intressen. Läste häromveckan om fenomenet med "man cave", ett rum i huset som bara var för mannen och hans intressen - medan kvinnan fick fria händer att utforma det övriga huset. Först tänkte jag att det är en bra idé (för vilken man skulle inte vilja ha en man cave), men sedan tänkte jag att det nog inte är så sunt. För vad säger det om en man, som helst vill tillbringa sin tid i sin man cave och se på tv med sina vänner, än att vara tillsammans med sin familj.
Anni_P, 2012-01-25
Hej LuckyLuke!
Detta är en av mina favoriter bland inredningsbloggarna: http://flexinredning.blogspot.com/
Ha det fint!
/Anni
JacquelineTamm, 2012-01-26
Hej igen!
Va roligt att du gilla min hemsida och mitt hem! Blir så glad! Ja jag har lite olika smak själv som jag försöker passa i hop. Kan du tänka dig att det även bor en kille hos mig :) Jag är lyckligt lottad som har en sambo som inte klagar på alla rosor och lullull.. haha måste betyda att det funkar helt enkelt! Jag gillar att ha ett lugnt hem men men mjuka toner och romantik samtidigt som jag gillar antika inslag och färger. Tror mitt hem beskriver mig själv väldigt väll! alltid i förändring och lite blandad... Det är så jag tror man trivs bäst i sitt hem då man lyckats spegla sig själv som man är och inte som andra vill att man ska va eller som de tycker. Det låter som om du även lyckats bra med det. När jag inreder försöker jag inte tänka för mycket utan bara känna, tycker jag om den där? eller va fattas här? ja eller... va ska bort här!? Om du ska ha en bra ateljé borde du självklart ha något som speglar dig och som ger dig inspiration! Jag önskar jag hade en ja me.. jag målar och tecknar mycket men göt det faktiskt oftast i soffan! staffliet står oftast som dekoration, Jag inspirerar mig själv genom att faktiskt använda min konst som inredning i mitt hem. Jag dras just nu mer och mer åt natur, växter och blommor hemma. Gillar att ha riktigt bra gjorda "fusk växter" i mitt hem. I badrummet har jag gjort en växtvägg! med hälften levande gröna växter som slingrar sig upp och inköpta från mio. blir en skön känsla!
På tal om "Man cave" så varför inte? om man har en fru som kanske har överdominerat inredningen och har hela huset som sin grotta (typ jag) där hon trivs, kanske manen behöver ett litet ställe där han kan få ha "sin smak". Men självklart tycker jag att det är bäst att man pratar i hop sig tar hänsyn till varandras smaker och smälter i hop dem, min kille är från marocco och jag tror det är tydligt att jag försökt hitta en balans mellan båda värdarna hemma. Det är bättre och roligt att titta på sig själva och de som bor i hemmet för inspiration. Lycka till! Och ut och loppis fynda med dig det är en av det bästa jag vet!
mvh
Jacqueline tamm
LuckyLuke, 2012-01-26
Hej Jacqueline!
Tack för bilden. Kul att du kombinerade verklighetstrogna fuskväxter med riktiga. Vilka fuskväxter har du använt dig av och varifrån köpte du dem? Problemet med mina växter är att de dör, så jag får köpa nya titt som tätt. Så att investera i några konstgjorda växter är en bra idé :)
Jo det är nog som du säger, att en del människor mer skapar ett hem baserat på vad de tror att andra ska tycka och tänka, snarare än vad de själva känner är rätt för dem. Sedan kanske det i och för sig finns en kick hos dessa människor att hela tiden vara trendig... och att vara trendig är en del av deras personlighet. Somliga har inget behov av att uttrycka sin personlighet i sitt hem, utan låter sin personlighet komma till uttryck på andra vis. Några har inte hittat sin personlighet. Vi är alla olika.
Jag vet inte hur det är för dig, men själv så uppskattar jag resan mot målet. Den dagen hemmet blir perfekt och allt är renoverat som jag vill ha det, så kommer jag nog sälja och flytta till någonting nytt. Hittade ett gammalt vagnshjul i stallet som jag håller på att göra om till en lampkrona i taket i vardagsrummet bara jag hittar rätt lampor. Köpte en cowboysadel på blocket som jag håller jag på att göra till en pall/barstol i köket. Har sågat av ett tvärsnitt från en stubbe av en fallen björk, som ska fungera som bordsskiva. Eftersom jag har tillgång till ett snickeri så underlättar det förstås att hålla på med sådana här hantverksprojekt. Men det är en process.
Jo angående atalje så är det ju som du säger, viktigt att ha inspiration. Jag tror jag hittar den mycket i min kristna tro. När jag läser ett bibelord så kan jag få en bild i huvudet och så målar jag eller så jobbar jag med foto. Jag gillar konst som berör och provocerar, som väcker till reflektion och eftertanke. Vad föredrar du själv att måla och teckna? Jag är nog bäst på natur/djur, men kan måla det mesta. Jag minns när jag praktiserade på konstskola och skulle rita av en modell. Jag var 13 och jag blev jättegenerad för jag hade inte sett en naken livs levande tjej tidigare, så jag satt där och stirrade ner i mitt skissblock för att försöka se så där så där konstnärligt djup och oberörd ut. När hon såg hur generad jag blev, så log hon åt mig och då blev jag om möjligt ännu mer generad :) Att måla människor är svårt. Men övning ger färdighet. Man får inte ge upp. Och jag tror det är viktigt att man gör det för sin egen skull och inte för någon annans - för då är det så lätt att det kommer in prestationsångest och det hämmar ju både glädje och inspiration.
Vänliga hälsningar
/Henrik
Mandilicious, 2012-01-29
En inredningsblogg med många tips på vad man kan göra i sin hyresrätt blandannat.
68kvm.blogspot.com
KristinaSwe, 2012-02-02
Hej!
En butik som har en mix av vintage, industristil moderna möbler är Reforma Sthlm www.reformasthlm.se
De säljer båda egna möbler och inredning från andra varumärken!
Se urval av produktutbudet nedan :)
inredningsvis, 2012-02-18
Hej!
Menar du nåt åt det här hållet? http://inredningsvis.se/veckans-nedslag-danskt-slottsliv/
Love, M
Kackholm, 2012-02-18
http://www.wohnzimmer.se/se/
De här har lite av varje....
Snabba med leveranser och trevliga att handla av...
Annars förstår jag att du kan ha svårt hitta vad du letar efter.
Själv söker jag inspiration till en kille på 19 år..som gärna vill ha ruffigt men ändå moget..men inte fö prydligt och ja.. absolut inte gulligt i varje fall..eller för ungdomligt.
Ska bli spännande att se vad du hittar och hur ditt hem kommer se ut..
Vänliga hälsningar,
Elisabeth