Hej här kommer en otroligt vag efterlysning.
Jag äger en svart staty av en panter, den är kanske en meter hög. Den är köpt på en loppmarknad så jag vet absolut ingenting om den vilket stör mig lite. Men då snubblade jag över ett album här på SR där albumägaren hade tagit bilder på en vänninas hus och där stod en exakt likadan panter! Någon som sett den i nåt album och vet vilket album det är? ELLER vet nåt om pantern själv?
Här kommer en otroligt bra mobilkamera-bild.
MimmiLinnea, 2010-03-29
Klassiker från 80-90-tal :) Jag var dödligt avundsjuk på vänner som hade såna hemma... (Mina föräldrar var mer åt blåvitt och drivved). Såldes lite överallt.
lantislygdman, 2010-03-31
Ja, ja men! Fanns lite överallt och avundsjuk var man allt......tyckte dom va skitläckra!
LadyClose, 2010-03-31
Jaha vad roligt att nån känner igen den. Vet ni om den är svensk eller ej?
LadyClose, 2010-04-03
Åh! Dom är ju helt underbara. Helst miniatyr-tigern.
lantislygdman, 2010-04-10
Nu har jag hört mig för lite mer om dessa porslinsfigurer. Jag bor granne med en special butik/guldsmedsaffär, som funnits sen 1926. Där finns allt mellan himmel och jord. Butiksägarinnan berättade att hon sålde dessa på 80-talet och att dom är importerade. Troligtvis kom de hon sålde ifrån Italien. Fanns många olika storlekar och sorter. Bl a Afganhund, Dalmatiner mm. Men även andra stora saker i porslin. Den enda figur hon har kvar i dag är en jättestor brun/beige sko.....
LadyClose, 2010-04-11
Men vad snällt att du ville kolla upp saken!
Hm, om hon importerade dom, var dom i begränsad upplaga då?
Jag vart verkligen kär i den här sortens statyer, vill gärna ha flera.
lantislygdman, 2010-04-11
LadyClose. Som jag förstod köpte hon upp dem ifrån nån annan Svensk grossist som i sin tur hade importerat dom ifrån Italien. Jag tycker det känns som dom måste ha varit massproducerade....
Det borde inte vara allt för svårt för dig att hitta "kompisar" till din fräna panter. Porlinsfigurerna måste väl finnas både på loppisar och auktioner. Nu vet jag inte vart du bor. Men i större städer finns det väl massor med såna butiker. Lycka till i alla fall!