Ska märkesetiketterna sitta kvar på finprylarna, eller är det tacky och småborgerligt? spelar det nån roll vilket märke det är på saker, eller skaffar man dom för att dom är fina? Samma sak om man planerar att sälja vidare; ska inte en dyr designersak tala för sig själv och (åtminstone för ett tränat öga) vara sin egen märkning?
Velouria, 2010-03-21
Jag ogillar märken som sitter tydligt på och stör formen av saken och jag tar gärna bort det. Sitter det under är det helt okej. Det bästa hade ju varit om det satt osynligt på allt, just för det här med loppisar, men är det en störande syn tar jag hellre bort det än stör mig på det.
Är det ett märke som är menat att synas, varför är det bara klisterlappar isåfall? Varför inte göra det en permanent del av designen istället, om det nu är så viktigt med märken. Går det att ta bort kan det inte vara speciellt viktigt.
finasaker, 2010-03-21
Bort! Speciellt illa tycker jag det är på dricksglas eller muggar, har sett att många har etiketter kvar på Iittalaglas eller Höganäsmuggar. För mig känns det som föremålen med etiketter är hel nyköpta och man inte använder dem.
Ejra, 2010-03-22
helst bort! men har jag fått det av nån som jag vet behåller sina märken vågar jag inte ta bort dem... köper jag det själv försvinner märket. och när de blivit slitna är det ju ännu värre! secondhand-fynd behandlar med olja och diskmedel tar bort varje spår av klisterlappar.
PuMad, 2010-03-22
De ska sitta kvar! Det sägs att en del av värdet går förlorat om märkena plockas bort! Nu för tiden så har iofs de flesta märkena sina märken ingraverade någonstans, som t ex kivisarna har märkningen "marimekko" under och likaså Orrefors' vinglas har i botten av glaset sitt märke instansat. Men behåll dessa på! Och vid köp, förstahandssortering som andrahndssortering, se till att välja de med märken!
Anna.Belle, 2010-03-22
Hmmm.... klurigt.
Jag tittar alltid efter märkningar osv när jag handlar loppis eller liknande.
Men jag tycker inte om klisterlappar som märkning, de förstör ju intrycket tycker jag.
Och anledningen till att jag letar efter märkningarna är enbart för att det är spännande. Om jag faller för en grej, så är det kul att se, eller kunna ta reda på, när och hur det är tillverkat osv.
Jag köper ingenting enbart för att det är "designat".
Jag handlar inte så mycket nytt alls, så där vet jag inte riktigt, men håller med om dricksglas och sådant, där ska lapparna BORT BORT BORT! Ohygieniskt.
pelag, 2010-03-31
Kvar, förutom min kiwi som hade två klisterlappar.
MimmiLinnea, 2010-03-31
Diskade just bort de sista lapparna från mina Kostaglas ur utgången serie :D Känns bra. Rent och snyggt!
LadyClose, 2010-04-15
Skriver samma svar här som i den andra tråden:
Jag är glad att min mamma behöll klisterlappen på sina fina vaser. När jag var hemma häromdagen frågade jag henne vem som designat dom. Jag visste att dom var finska men hade aldrig brytt mig om dom tidigare.
Hon svarade ittala men det hade jag svårt att tro, tack vare att hon aldrig tagit bort sina lappar fick jag/hon nu veta att det var en Humppila-vas!
Så, låt lappen vara kvar om den inte är i vägen, men folk som "av en slump" har alla sina ittala-lappar framme på sina lyktor...njaaa det känns lite väl "show off" för min del.
Bild lånad från google.
ulbe, 2010-04-15
Bortbortbort!
det är lika cheezy att ha kvar klisteretiketter på glas och porslinsobjekt som att låta märkestagen i ärmslutet på kavajen. De SKA liksom bort, annars hade märket fästs på ett lite mer permanent sätt än i form at löst påtråklad tag eller ett klistermärke.
ulbe, 2010-05-01
Såg ni på "sveriges fulaste hem" häromdan? Simon Davies påstod att det är typiskt svenskt att spara klisteretiketter på glasföremål. Inte för att hans åsikter nödvändigtvis är någon Allenarådande Sanning, men jag är benägen att hålla med honom i detta fall. Glaskonst har i regel permanenta märkningar i form av gravyrer eller signaturer undertill. Det är lite naivt att tro att en klisterlapp som inte på något sätt är permanent är något som "ska" vara kvar. Inte permanent lösning: Ska bort lika mycket som en eventuell prislapp, så det så! :D