Behöver hjälp, tips och råd kring valet av nya köksstolar! Idag är köket ljust och fräscht efter en smärre renovering. Vita köksluckor, vitt kakel, svart bänksskiva, vita vitvaror, vita väggar.
Svarta gardiner med guldmedaljongmönster, guldfärgad gardinstång, snirkligt väggord i guld, taklampan går i empirestil (svart krom). Inredningsdetaljer går i vitt, svart, guld. Pysseltavlor med bl a Nina Campbells tapeter i svart/guld.
Bild 1 = Mitt älskade matbord från 40-talet. Även en helhetsbild från köket (tänk bort kakel etc då detta är en gammal bild).
Bild 2 = Det nya köket.
Bild 3 = Sjuanstolar i guld.
Tanken jag fick var att köpa skalstolar, gärna Myran- eller Sjuanstolar, för att bryta av det gamla med det moderna. Jag fann en bild på Sjuanstolar i guld och en idé om guldstolar började spinna vidare. Blir det för mycket i köket med guldstolar? Vad tror ni?
Skulle det vara snyggare att ha tex. 3st vita skalstolar och 1 st svart skalstol att bryta av med? Vad tror ni?
Tacksam för era tankar!
PuMad, 2010-03-09
Bild 2.
PuMad, 2010-03-09
Bild 3.
Velouria, 2010-03-09
Guldsjuorna skulle vara ett väldigt intressant inslag, men jag tycker inte de passar till ditt bord. Den träfärgen med guld skär sig.
Funderar själv på stolar i Sjuan-stil, men original är för dyrt. Har du hittat någon som säljer kopior i samma stil?
PuMad, 2010-03-10
Vad för typ av stol tycker du skulle kunna passa till mitt matbord? Är vilsen vad gäller stolar så tar tacksamt emot alla tips jag kan få!
Jag har hittat företag som tillverkar skalstolar men inte kopior av Myran- eller Sjuanstolar. Då är det reproduktioner man får köpa och jag tror Svensson i Lammhult tillverkar dessa. De liknande skalstolarna är egentligen inte så lika, bara någon helt ointresserad skulle kunna uppfatta stolarna som äkta vara. Som t ex den liknande Myran-stolen ser ut som MIOs Milton-stol, den tredje lilla "kroppen" på Myran saknas. Bara för att ta ett exempel. Men däremot kan de absolut vara snygga de också! =D
PuMad, 2010-03-10
Ny uppdaterad bild på köket efter renovering.