Hej alla inredningsdårar! :D
Jag har precis köpt mig ett gammalt skruttigt pelarbord som jag ska ge mig på att fixa till och måla. Har sett att ni är många här på styleroom som förvandlar gammalt skrot till helt underbara och charmiga möbler, och nu undrar jag om det finns någon vänlig själv som vill dela med sig av lite kunskap? Om det är något särskilt jag ska tänka på eller om det bara är att slipa och måla?
Bordsskivan är fanerad och väldigt sliten, dessutom har faneren släppt på flera ställen (ser ut som något blött stått på), hur ska jag smartast göra här? Det ser ut som attde t enklaste skulle vara att slipa bort fanéren helt, någon som vet hur resultatet efter målning blir då? Ser ut att vara typ playwood under. Ska man förbehandla skivan på något sätt om man gör så?
Många frågor, hoppas någon renoveringsräv kan svara mig! :D Ska se om jag kan rassla fram en bild på "skönheten" *s*
moreismore, 2010-03-03
Hej ulbe
Om du väljer att slipa bort allt faner finns risken att du har en massa jobb framför dig.
Plywood tar tid om man ska få det bra. Träet vill gärna resa sig när man målar och kanterna måste spacklas ordentligt.
Om det är fanerad spånskiva så ska du inte ta bort faneret. Du ska heller inte ta bort faneret om det är fanerad lamellskiva.
Kommer du åt att gröpa ur lite på undersidan så kan du ju kolla vad det är för material. Lamellskivan börjar med ett spärrfaner för att sen övergå till massiva träbitar (lätt att tro att det är plywood)
Svårt att säga vad som är bäst att göra när man inte har det framför sig. Men i regel är ju det som är under faneret skit. Lättast kanske är att ta bort allt löst faner, spackla och sen måla. Bäst resultat får du om du använder dig av plastic padding. Det är dyrt men du riskerar inte att få spackelsprickor då det är stenhårt men ändå elastiskt.
lycka till
ulbe, 2010-03-03
Tusen tack för svar!
Faneret har liksom släppt helt på en ca 15 cm i diam stor yta, därav min tanke att slipa bort det helt. Där det har släppt och lite runt blir det inte svårt att ta bort för det sitter inte alls eller väldigt löst, värre är det på resten av bordsskivan för där sitter det ju som det ska så att säga... Jag testar din idé att ta bort det som är löst, slipa resten och sedan spackla med plastic padding så att ytan blir jämn och slät, det låter både enklare och bättre än att slipa bort allt. Tror att bordet kan bli grymt snyggt bara jag får till den ruggiga skivan!