Nu är inte jag så jätteduktig på material och sådant men i vårt badrumsgolv är den här standard blåa plast(??)mattan med tillhörande blå bård som jag fullkomligt avskyr och som inte alls passar med mina färger. Känner ni igen vad jag menar?
Blå bården kan jag lösa med kakeldekor men golvet är fortfarande ett problem. Någon här som har gjort en billig lösning på detta eller tips? Ex. målat/kaklat ovanpå? Funkar det?
lantislygdman, 2010-02-28
Jag är säker på att jag sett ett album här på SR där golvet i ett badrum hade målats svart. Men hitta det nu = omöjligt! Ett billigt alternativ kan vara att lägga en ny plastmatta ovanpå den befintliga. Billigt och enkelt. Nu finns det mycket snygga våtrumsmattor att välja bland....Lycka till!
Roswell, 2010-03-19
Men kan man verkligen lägga en ny plastmatta på den gamla?
isa84, 2010-03-19
Lite faktaoch tipps som jag har kollat upp och hört!
Att kakla på plastmattan funkar utmärkt som neppy även säger här nedan.
Är det en äldre matta bör man dock vara lite försiktig har plattsättarna sagt till mig.
Då dom äldre mattorna klarar tydligen inte av vissa ämnen som finns i bruket när man lägger klinker.
Det kan tydligen få mattan att luckras upp.
Ett annat vanlig problem är tydligen om man har dusch och golvbrun,
Är att det oftast är där det kommer in fukt undermattan.
har du då lagt klinker över måste du ju riva bort allt...
Allt är en fråga om du vill ha det försäkringsmäsiigt korekt eller inte oxå.
För har du dusch och golvbrunnen är äldre, så måste den bytas med.
Nya sjuka regler!
rent försäkringsmässigt är det okej för vissa försäkringsbolag med gammal matta under.
Så länge man följer branchreglerna, och att mattan är helt tät.
Branchreglerna kan va lite luddiga har jag märkt. så läs på ordentligt om ni ska göra ett större projekt av bugget renoveringen.
Dom flesta mattor som säljs nya i dag är godkända för läggning av klinker ovan på.
Det är ett bra altenativ som fuktspärr med precis som neppy tippsat om tidigare.
Imånga nybyggen i dag läggar man den nyare typen av våtrummsmatta under innan man lägger klinker.
just för att våtrumms mattan är tät och ingen extra penslad fuktspärr behövs.
När vi renoverar vårat badrum nu,
kommer den gammla mattan att åka ut.
Just för attd en är svettsad i hörnen och inte 100% tät där.
Efter att ha kolat med fukmätare.
Nu vet jag att det inte va det som va fallet att ni skulle göra en total renovering. Jag ville bara förklara hur lätt det är att ta bort den gammla plast mattan.
För det har jag gjort i dag.
det tog inte mer en 1timme att riva ut våran.
jag rev ut den i remsor, smidigt och lätt.
När den väl är ute kan du ju i sådant fall välja om du vill lägga ny matta eller klinker.
Nya mattor är relativt billiga att köpa och få in lagt.
ekenhuset.se har du flera prover och kostnads förslg.
Jag tror själv att det altenativet att lägga nytt kommer att bli billigare en att köpa den special färg som du annars behöver till våtrumsmattan. jag ska lämna det osakt, men jag tror det..
Vi kommer lägga klinker, hantverkarna kommer att lägga fuktspärr på golvet som är betong, sen klinkern.
Men i vårat badrum uppe kommer vi att riva bort den gammla mattan. där är det spångolv.
så där kommer vi lägga på en ny våtrummsmatta och klinker över den.
För att undvika att det ska bli fuktskador i framtiden.
Det va lite fakta i alla fall ;)
Roswell, 2010-03-20
Oj, tack så mycket för inlägget, var mycket bra information:)
Men en fråga när det gäller klinkers... vi har ju dusch och golvbrunn(?) som är rund, hur fasiken får man till klinkers runt den? Innebär det att man måste riva hela mattan och göra om?
Hade även en tanke på att lägga trall, men det går ju inte så bra i duschen?
Vad kostar det ungefär med en ny plastmatta?
Roswell, 2010-03-21
Tack:)
Vad kostar det att lägga klinker?
PuMad, 2010-03-22
Vill bara råda om att vara försiktig när det gäller just badrumsrenoveringar!
För ett par år sedan kom nya regler kring badrumsrenovering vilket gjorde det i princip omöjligt att renovera det själv. Man behöver alltså ta dit en fackman som gör arbetet åt en och där papper skrivs om renoveringen. Detta är iaf viktigt om man tänkt sälja sin bostad i framtiden.
Jag är inte jätteinsatt i dessa nya regler men jag vet att några vänner till oss har fått tänka om och anlita just fackkunskap när de skulle kakla/klinka sitt badrum.
Att måla om en plastmatta är säkert helt okej, men det jag reagerade på var just den delen där klinker skulle läggas ovanpå plastmatta utan någon fackkunskap. Kan vara värt att kolla upp! =D
Lycka till!